Låt charterkryssningen ta dig bort från vardagen

RESA

Förr var det bara miljonärerna som hade råd. När charterkryssningarna kom kunde alla åka.

Men fortfarande är det pensionärerna som behåller greppet på båtarna i Medelhavet.

Foto: lasse allard
Queen Elisabeth 2 - världens största kryssningsfartyg.

Innan charterarrangörerna kom med i leken 1996 var kryssningsfartyg de rikas reservat.

- Priserna var så höga att det var mest amerikanska damer med blått hår som kunde åka. Sedan sjönk priset till hälften, säger Jens Juliussen på Ving Cruises.

Ving har sex kryssningar i Medelhavet, fyra som utgår från Mallorca och två från Cypern. Under en vecka angörs sex hamnar där man tillbringar dagen innan det är dags att åka vidare igen. Livet ombord handlar mycket om mat, aktiviteter och underhållning. Allt är inkluderat i priset utom dryck och utflykter.

Golfkryssningar kommer

Kryssningar med tema är det ont om, men nästa sommar startar golfkryssningar från Mallorca där man spelar på banor i Tunisien, Italien och runt Barcelona.

Efter att ha ökat varje år har antalet passagerare stannat av, förra sommaren åkte drygt 12 000 svens-kar på charterkryssning med Ving, Always och Spies. Medelåldern är 47 år och många kommer tillbaka för nöjet att vakna upp till en ny hamn varje morgon.

Åsa Erlandson