Semestra - i döda kändisars sällskap

Snabbguide för "morbid-turister"

RESA

Kändisars gravar lockar mängder av turister. Resorna dit har till och med fått ett namn: morbidturism.

Resa guidar dig bland gravstenarna och berättar varför det är så populärt.

Foto: ANNA REHNBERG/ Pressens Bild
Thomas Blom fick upp intresset för morbidturism när han på ett kafé vid Tjörnbron hittade ett vykort som föreställde olyckan då bron blev påkörd av ett fartyg och rasade.

En av de mest kändistäta kyrkogårdarna i världen är Père Lachaise i Paris. Två miljoner besöker den varje år. Där ligger celebriteter som Jean-Paul Sartre, Marcel Proust, Edith Piaf, Frédéric Chopin och Jim Morrison. Kyrkogården är den sjätte mest besökta sevärdheten i Paris och så stor att det krävs karta för att hitta rätt bland gravstenarna.

Thomas Blom, fil doktor i kulturgeografi vid Karlstad universitet, har forskat i ämnet under flera år och kallar gravbesöken för morbidturism.

"Inget nytt"

- Resor till människors gravar och dödsplatser är inget nytt. Det har man gjort ända sedan antiken. Pyramiderna i Egypten var bland de första resmålen. Men det som gjorde mig intresserad av ämnet var att man tjänade pengar på allt runt omkring. Att man bygger upp en turistisk produkt av ond bråd död - morbidturism.

Vad är det som lockar människor att besöka en grav på semestern?

- Det kan vara fascinerande att se, det ligger lite spänning i luften. Förr var död och sjukdom en del av vardagen, men nu har vi kommit så långt från det så att vi söker det för att det är annorlunda.

- Sedan kan det handla om starka och tragiska känslor som man inte riktigt vågat släppa fram. Den undertryckta sorgen får man utlopp för när man besöker en grav, säger Thomas Blom.

Växer stadigt

Den här formen av turism växer stadigt och omsätter årligen stora pengar. Till exempel har totalt 120 miljoner personer besökt Mao Tse-Tungs mausoleum på Himmelska fridens torg i Peking. Inträdet är visserligen gratis, men besökarna spenderar pengar på annat runt omkring som mat och souvenirer.

Frågan är var gränsen går när det gäller att tjäna pengar på döda människor.

- Jag tycker personligen att gränsen är nådd i fallet med prinsessan Diana. Där man så kort tid efter att en person avlidit bygger upp en turistisk produkt och tjänar pengar på det. De tar över 200 kr i inträde och har runt 2 500 besökare varje dag. Det blir en del pengar, säger Thomas Blom.

Den som vill hitta sin favoritkändis grav kan gå in på:

Prinsessan Diana

Martin Luther King

Jim Morrison

Bob Marley

Johann Sebastian Bach

Elvis Presley

Ernest Hemingway

Här kan du hitta kända svenskars gravplatser

Jens O Pettersson

ARTIKELN HANDLAR OM