Ta din bil - raka spåret till Asien

Nu börjar bygget av nya Sidenvägen

FRÅN STOCKHOLM TILL SHANGHAI Den moderna Sidenvägen ska göra det möjligt att färdas med bil från Västeuropa till Asien. Karta: PAUL WALLANDER
RESA

Snart kommer Asien närmare.

En modern variant av den gamla Sidenvägen ska byggas mellan Europa och Asien för att underlätta handeln mellan kontinenterna.

Foto: CAMERA PRESS/NCNA
Dagens väg 312 i Kina sträcker sig längs den klassiska Sidenvägen.

Representanter från ett tjugotal länder har samlats i Shanghai och skrivit på ett avtalet om ett nytt väg- och färjenät som ska underlätta handeln mellan länderna i Europa och Asien, skriver Dagens Industri.

Sidenvägen var en handelsled där köpmännen mellan 600- och 900-talet transporterade värdefulla varor som siden och kryddor med kamelkaravaner från Kina till Europa.

Den ersätts nu med asfalt och tunga långtradare.

Behöver upprustning

Många av vägarna finns redan i dag men är i kraftigt behov av en upprustning för att klara den kommande trafiken. Några exempel på den nya satsningen är att Tokyo förbinds med Turkiet och Bhutan får en landförbindelse med Bulgarien.

Världsbanken är en av de aktörer som stödjer den nya Sidenvägen som kommer att möjliggöra att långtradare och privatbilar kan köra från Stockholm till Shanghai om några år.

Fiberoptiska vägar

Och familjen Wang kan i Peking kan kan ta sin lokalt tillverkade sydkoreanska bil och köra till en semesterby i Sverige, skriver DI.

Parallellt med vägsatsningen ska fiberoptiska vägar dras längs längs den Transibiriska järnvägen från Peking till Moskva via Ulan Bator i Mongoliet.

Syftet är att förbättra telefon- och datakommunikationerna.

Bakom satsningen står det ryska järnvägsbolaget RZD och China Unicom, Kinas näst största mobiloperatör.

Zendry Svärdkrona