Lång väg till säkra bussar

”Det måste bli en lagändring”

Foto: EPA
På Teneriffa dog tre personer när bussen åkte av vägen.
RESA

En buss full med svenska charterturister välte i ­Marocko i förra veckan. Det är den andra ­stora olyckan på ett ”svenskt” resmål på bara några ­månader.

Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

Säkerhetsbälten kan ­göra skillnaden mellan liv och död – trots det saknar många charterbussar ­bälten.

Utflyktsbussen var på väg över Atlasbergen till Marrakech förra tisdagen, när den körde av vägen och välte. Bara åtta platser hade bälten – och 19 av de 36 svenska turisterna fördes till sjukhus.

I oktober omkom tre personer i en bussolycka på väg till flygplatsen på Teneriffa.

Hade överlevt med bälte

Om alla hade burit säkerhetsbälte hade de kanske överlevt.

–Bältena är livsviktiga, det bekräftas av vetenskapliga studier. Självklart ska bussar ha bälten på alla platser, säger Sigrun Malm, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Men trots att bälten kan rädda liv har man som passagerare sällan möjligheten att spänna fast sig. När Aftonbladet Resa frågar de största charterbolagen varför ger alla ungefär samma svar: det finns helt enkelt inte tillräckligt många bussar med säkerhets­bälten.

– Tyvärr saknar de flesta bussarna vi använder säkerhetsbälten på alla platser, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

”Vi kan inte bestämma”

Borde ni ­inte ­ställa krav på bussbolagen?

– Jovisst, och det gör vi. Men dessvärre tror jag att det måste till en lagändring för att samtliga bussar ska utrustas med bälten, säger Claes Pellvik.

Varför kan ni inte slå näven i bordet och vägra att anlita bussar som saknar bälten?

– Jämfört med de tyska, holländska och engelska chartergiganterna är de svenska bolagen små, säger Claes Pellvik.

– På Mallorca står vi till exempel inte för mer än tio procent av turisterna. Och det är svårt att diktera villkoren när man är liten.

Lag på bälte inom EU

Enkät

Alexandra Bylund
Jim Hofverberg
Kajsa Moström.

Kerstin Sundmark

ARTIKELN HANDLAR OM