Resor – den nya statussymbolen

Upplevelsen, inte priset, det viktiga

Foto: CHAD EHLERS/ALAMY
Resor är viktiga för 70-talisterna – men det behöver inte vara en Söderhavsö som den här för att resan ska vara lyckad.
RESA

Resor har blivit en viktigare statussymbol än både yrke och prylar för dem under 35.

Men det är inte priset på resan som är det viktiga, utan själva upplevelsen.

Handelns utredningsinstitut, HUI, har på uppdrag av resebolaget Ving undersökt 70-talisternas attityder till resande, och det visar sig att de prioriterar resor i mycket högre grad än föräldrarna.

De är den första generationen som växte upp med charterresor och tågluff, och i dag när de befinner sig mitt i karriären är själva möjligheten att ta sig tid att resa ett mått på status, skriver Dagens Industri.

Det handlar också om tid att umgås med familjen, och att skaffa sig gemensamma upplevelser i en tid när familjer tillbringar allt mindre tid tillsammans, enligt HUI.

Undersökningen visar att kvinnor i större utsträckning än män anser att resande har högre status i dag än för föräldragenerationen.

Men det handlar inte nödvändigtvis om lyxigare resor än föräldrarnas charter till Mallorca – det kan lika gärna handla om att ta sig fram mellan vandrarhem med ryggsäck, bara upplevelsen i sig är värd det. Målet och sättet man reser på blir ett sätt att definiera identitet och livsstil.

Daniel Wiklander