”Så får hotell inte se ut”

Kristian och Helene köpte en billigresa och hamnade på ett sunkhotell

1 av 3
Kristian Gonzales och Helene Lassila är upprörda över hur de behandlats. Helene: ”Apollo tycker att man ska nöja sig med vad som helst bara för att man köpt en billig resa.” Foto: PRIVAT
RESA

Snuskigt kök, trasiga lås och äckligt badrum.

Så såg Helene Lassilas och Kristian Gonzales sista minutenresa till Kreta ut.

Men arrangören Apollo tycker att hotellet är helt okej.

– Jag bor inte här! Det var det första jag sa när jag kom in i hotellrummet, säger Helene Lassila, 23.

I somras köpte hon och pojkvännen Kristian Gonzales en sista minutenresa med ospecificerat boende till Kreta av Apollo. Det var inte första gången de åkte ospecificerat, men de var inte beredda på vad som väntade.

– När vi kom till hotellet verkade personalen förvånad över att vi var där, och när vi fick våra rum var de hemskt ofräscha, säger Helene. Grannarna kunde inte ens låsa dörren – låset var trasigt.

Köket var smutsigt och badrummet snuskigt. Duschdraperiet var så äckligt att Helene inte vågade röra det. Personalen pratade inte engelska och verkade inte veta vad Apollo var för någonting. Till slut lyckades Helene få kontakt med bolagets personal.

– De hade en tråkig attityd och sa mer eller mindre att ”åker man ospecificerat får man skylla sig själv”. Man kan i alla fall kräva att det är rent, säger hon.

Det håller Apollos informationschef Kajsa Moström med om.

– Det är klart att det ska vara rent. Vi beklagar att det såg tråkigt ut och gästerna har fått 500 kronor var för bristande ankomststädning. Det är en rimlig kompensation.

Men övriga klagomål har Apollo inte hittat belägg för, hävdar Kajsa Moström. Och bolagets personal på plats har inte skrivit någon rapport om att Helene och Kristian klagat.

– Vi var i kontakt med dem flera gånger, säger Helene. Vi visade till och med foton av rummet, men de sa att alla andra hotell var fullbokade, så vi fick sitta i smutsen hela veckan.

Hon tycker inte att 500 kronor kompenserar för den förstörda semestern.

Kajsa Moström menar att hotellet, som inte finns med i Apollos ordinarie utbud, motsvarar lägsta standard i bolagets katalog. Det är också godkänt av grekiska turistmyndigheten.

Bilderna som Helene och Kristian tagit övertygar henne inte heller.

– Det ser mest ut att vara rost och slitage. Det har inget att göra med om det är rent eller smutsigt.

Men Helene Lassila köper inte de argumenten.

– Jag kan inte tänka mig att hotell i katalogen får se ut så här. Det verkar som om Apollo tycker att man ska nöja sig med vad som helst bara för att man köpt en billig resa.

Tips för dig somär missnöjd med din resa

”Du har rätt till prisavdrag”

Nina Hampusson

ARTIKELN HANDLAR OM