Se upp för onödiga påslag

KO vill förbjuda förvalda tillägg – men charterjätte vägrar ta bort dem

Bokar du en charterresa med Ving dyker fyra förvalda tillägg upp, beloppen varierar beroende på resmål.
RESA

Se upp när du bokar resan på nätet.

Du riskerar att få betala åtskilliga hundralappar extra – helt i onödan.

Nu vill Konsumentombudsmannen stoppa förvalda tillägg.

Många researrangörer – inte bara charter – har sedan länge använt sig av förvalda tillägg när du bokar en resa på nätet. I de flesta fall handlar det om avbeställningssydd och reseförsäkring men även andra frivilliga tillval som exempelvis transfer eller mat på flyget är vanligt.

Du måste själv komma ihåg att klicka bort tillvalen för att slippa extrautgifterna, som kan vara många hundralappar per resenär.

Man ska välja själv

Nu vill Konsumentombudsmannen stoppa så kallad negativ avtalsbindning vid köp på internet. Enligt KO är det oacceptabelt att kunden riskerar oönskade påslag på priset bara för att man missat att bocka ur en ruta eller göra ett nytt val i en meny. Man ska själv aktivt välja frivilliga tillval, enligt KO.

Igår meddelade KO att man stämmer nätresebyrån Mr Jet i Marknadsdomstolen för att få till en prejudicerande dom. Men Mr Jet meddelade samtidigt i ett pressmedelande att företaget tagit bort förvalda tillägg för länge sedan.

I morse meddelade också flygbolaget Ryanair att man ändrat sitt bokningsformulär och tagit bort förvalet av reseförsäkring.

Charterbolagen värst

Men bland charterbolagen kvarstår problemet, visar en granskning på nätresetidningen Bortabra.se gjort.

– Charterbolagen är värst i resebranschen, konstaterar chefradaktör Göran Ingman.

Apollo, Fritidsresor, Ving och Solresor har samtliga förvalda tillägg i sin nätbokning. Värst är Ving och Apollo som har fyra olika tillägg ikryssade och som gör att totalpriset blir närmare en tusenlapp mer.

Bland tillvalen är reseförsäkring den dyraste posten. Men den är samtidigt ofta helt onödig för den som har en hemförsäkring eller betalar sin resa med bankkort. I bägge fallen finns en reseförsäkring inbakad, som ger ett bra skydd på en normal charterresa.

Men trots KO:s offensiv har Ving inga planer på att ändra sina formulär på nätet i väntan på Marknadsdomstolens utslag.

– Vi tycker att det är mest praktiskt att ha det på det här sättet och anser att det är en service till kunderna, säger Vings informationschef Magdalena Öhrn till Bortabra.se.