Miljonböter hotar charterarrangör

Apollos villkor strider mot lagen

Charterturister bordar ett av Novairs flygplan. Novair är Apollos charterflygbolag.
RESA

En miljon i böter.

Det riskerar Apollo om de inte ersätter sina kunder om resan ändras efter bokning, det slår Marknadsdomstolen fast.

Nu lovar researrangören bättring.

En semesterresa innehåller mer än bara charterresan man köper av en researrangör. Ofta har resenären köpt anslutande resor, tagit ledigt från jobbet och kanske köpt biljetter till evenemang på resmålet.

Tidigare har kunderna inte fått varken skadestånd eller en ersättningsresa när Apollo, Ving, Fritidsresor och andra researrangörer ändrat restiden mer än åtta timmar. Researrangörernas villkor har varit att kunden kan få pengarna tillbaka om den nya tiden inte passar och dessutom har kunden bara haft fyra dagar på sig att ge besked om de godtar den nya avresetiden.

Sätter ner foten

Men sätter marknadsdomstolen ned foten och slår fast att Apollos nuvarande villkor strider mot paketreselagen och ändrar de inte sina villkor riskerar de ett vite på en miljon kronor.

Marknadsdomstolen kräver att researrangörerna förutom att ge pengarna tillbaka även ska betala skadestånd och erbjuda kunderna en ersättningsresa om resetiden flyttas framåt eller bakåt i mer än åtta timmar. Dessutom ska kunderna kunna få mer än fyra dagar på sig att ta ställning till om de accepterar den ändrade restiden om de behöver det.

Vill inte uttala sig

På Apollo ska man nu justera villkoren utifrån domen. De vill inte uttala sig om huruvida domen är rimlig eller inte.

– Vi vill naturligtvis göra allting för att kunderna ska bli nöjda, säger Pernilla Enkler, informatör på Apollo.

– Domen är rimlig. Vi är ansvariga för hela paketresan så det är vårt ansvar att betala för de omständigheter som drabbar våra kunder när vi tvingas ändra flygtiderna mer än åtta timmar, säger Peter Hellström, informatör på Fritidsresor.

Håller inte med

Ving, som har precis samma villkor som Apollo och Fritidsresor håller inte med.

– Flygtiderna justeras två gånger per år av flygbolagen och vi tycker inte att det är skäligt att vi ska kompensera kunderna eftersom vi inte kan påverka ändringarna fullt ut, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Så om era kunder har tagit ledigt från jobbet, köpt en biljett till flygplatsen och bokat evenemang på resemålet så tycker ni inte att de ska kompenseras?

– Nej, säger Magdalena Öhrn.