7 saker piloten inte vill berätta för dig

”Ber han flygvärdinnorna att sätta sig är det allvar”

Foto: COLOURBOX
Piloten på
RESA

Tidskriften Readers Digest bad piloter över hela USA att svara ärligt på några frågor.

Här är svaren du kanske inte vill höra.

1. ”Ja, vi är utmattade”

"Sanningen är att vi är utmattade. I vårt jobb måste vi ibland vara i tjänst 16 timmar utan rast. Det är fler timmar än en lastbilschaufför. Och olikt en lastbilschaufför kan vi inte stanna på någon rastplats, vi kan inte parkera vid nästa moln."

Detta säger en anonym kapten på ett större flygbolag.

2. "En del regler förstår inte vi heller”

”En del FAA-regler förstår inte vi heller. Till exempel när vi flyger på hög höjd i hög hastighet, i ett plan som kan hamna i turbulens vilken minut som helst. Ändå får flygvärdinnor gå runt och servera varmt kaffe och Chateaubriand. Men när vi är på marken på platt asfalt och kör sakta, måste de sitta fastspända."

Jack Stephan, US Airways-kapten baserad i Annapolis, Maryland. Han har flugit sedan 1984.

(Fotnot: FAA är den amerikanska luftfartsmyndigheten)

3. ”Kraftig turbulens på väg”

"Det är en sak om piloten sätter på bältesskylten för passagerarna, men när han ber flygvärdinnorna sitta ned, då är det dags att lyssna på allvar. Det betyder att det är riktigt kraftig turbulens på gång."

John Greaves, advokat vid flygolyckor och före detta flygkapten från Los Angeles.

4. ”Vattenlandning? Nej, krasch i havet”

"I verkligheten finns det inget som heter vattenlandning. Det heter krasch i havet".

Anonym pilot från South Carolina.

5. ”Flygrädd? Flyg på morgonen”

"Om du är flygrädd, boka ett morgonflyg. Uppvärmingen av marken senare på dagen orsakar fler luftgropar, och det är också större risk för åskväder på eftermiddagen."

Jerry Johnson, pilot från Los Angeles.

6. ”Mobilen kan ge falsk siffra”

"Folk förstår inte varför de inte kan använda sina mobiltelefoner. Det som kan hända är att 12 personer, precis innan en landning, bestämmer sig för att ringa någon och jag får en falsk siffra på kontrollpanelen som säger att planet är högre än vad det faktiskt är."

Jim Tilmon.

7. ”Bord och bälten inte avtorkade”

"De flesta som blir sjuka efter en flygning blir det inte av luften utan av det de rör vid. Utgå alltid från att bordet och knappen för säkerhetsbältet inte har blivit avtorkade. Toaletterna städas dock."

Patrick Smith.

Karin Persson

ARTIKELN HANDLAR OM