Så shoppar vi på semestern

Nya undersökningar visar våra köpmönster

Svenskar är ovana prutare och betalar ofta för mycket.
RESA

Kvinnor vill ha kläder och män vill ha sprit.

Så ser det ut när vi semestershoppar i taxfreen.

– Många vill unna sig något extra på semestern, säger Magdalena Öhrn på charterarrangören Ving, som har låtit undersöka våra shoppingvanor.

För många svenskar är shopping en av de viktigare ingredienserna för en lyckad semester.

Sju av tio shoppar på resan – allra helst sprit, godis och kläder.

Enligt en nypublicerad undersökning utförd av undersökningsföretaget Netigate är det stor skillnad på vad kvinnor och män shoppar – och här är gamla könsrolls–klichéer i allra högsta grad levande.

Män shoppar sprit medan kvinnorna handlar kläder.

– Europa är ett riktigt shoppingparadis och svenskarna är inte sena med att ta tillvara på shoppingmöjligheterna, det är vi inte förvånade över. Det som är intressant är skillnaden på det vi shoppar, att det är så pass stereotypt, kommenterar Tony Hansson på TT-line, som beställt undersökningen.

De flesta av männen i undersökningen uppger att de shoppar i Europa för att det är billigare än i Sverige, medan kvinnorna väljer att shoppa utomlands främst för att fynda saker som inte finns att köpa här hemma.

Svenskarna älskar godis mest

Något som de flesta – oavsett ålder och kön – verkar intresserade av är godis.

En undersökning som charterarrangören Ving har låtit genomföra bland sina nordiska resenärer visar att framförallt vi svenskar är ett godisälskande folk. Favoriten är Pingvin saltpastiller.

– Saltlakrits är en riktig taxfreeklassiker bland oss svenskar. Våra nordiska grannar delar inte riktigt denna förkärlek för lakrits, men när det däremot kommer till choklad i alla dess former verkar vi vara rörande överens, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

I övrigt shoppar Vings charaterresenärer alkohol, parfym, hudvårdsprodukter – och accessoarer.

– Många vill gärna unna sig något extra på semestern. Ett vackert smycke till sommarklänningen eller en present att ge bort är då ett impulsköp som ligger nära till hands, konstaterar Magdalena Öhrn.

FAKTA

Det shoppar vi mest:

Kvinnor:

1.     Kläder

2.     Alkohol

3.     Presenter/souvenirer

Män:

1.     Alkohol

2.     Kläder

3.     Presenter/souvenirer

Populäraste godiset:

1.     Pingvin saltpastiller

2.     M & M Peanuts

3.     Mixed Minis (chokladmix)

Populäraste alkoholdryckerna:

1.     Famous Grouse

2.     Bombay Sapphire

3.     Xanté Poire au Cognac

Populäraste inom parfymer/hudvård:

1.     D&G Light Blue Edt

2.     Gaultier Le Male Edt

3.     Biotherm Lait Corporel

Populäraste accessoarerna:

1.     Braun Pulsonic Shaver/Nose

2.     Mares dykarset för vuxna

3.     Ray Ban solglasögon

(Källa: Undersökning av Netigate på uppdrag av TT-Line. Undersökning av Ving hos det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia)