Tre rum blev två på hotellet i Grekland

Foto: Ving
Familjen Nygård blev besvikna på sitt rum.
RESA

Familjen Nygård från Norge skulle få en efterlängtad semester i Grekland.

Men när de kom fram till hotellet var det något som saknades.

Den utlovade trerumslägenheten hade bara två rum.

Något researrangören Ving inte håller med om.

Tore Nygård, 57,  och barnen Marita, 27,  och Eirik, 25, åkte på en tvåveckorssemester till Karpathos i Grekland. Resan hade de bokat genom Ving och boendet var en trerumslägenhet på Sea Melody Hotell.

Trodde de.

Inte nöjda

Men i stället för tre rum fanns det bara två. Ena rummet, ett kombinerat kök och sovrum, var avdelat med en halvvägg.

– Det fanns inte ett rum till varje person. Ving menar att det inte behöver vara väggar för att det skulle kallas ett sovrum, säger Tore Nygård till den norska tidningen VG.

Familjen var inte nöjd med förklaringen.

– Vi är så pass vuxna att vi vill ha ett privatliv, säger Marita Nygård till Aftonbladet.

Ving ska inte haft några större lägenheter tillgängliga. I stället erbjöd de att en av familjemedlemmarna skulle få ett enkelrum på ett annat hotell.

– Det var inte någon bra lösning. Meningen var att vi skulle vara tillsammans, säger Marita Nygård.

Ingen har klagat

Researrangören erbjöd sig också att sätta upp en mellanvägg i vardagsrummet. Inte heller det ansåg familjen vara en bra lösning eftersom det blev stökigt nattetid.

Till VG säger Ving att ingen tidigare har klagat på lägenheten. De vidhåller att familjen har fått en trerumslägenhet.

– Hotell är byggda på olika sätt. Här är det en öppen planlösning och det borde ha förklarats bättre i annonsen. Men vi menar att det här är en trerumslägenhet, säger Sophie Frisholm, pressansvarig på Ving och tillägger:

– Det här är en 65 kvadratmeter stor lägenhet som är avsedd för sex personer.

Hon erkänner däremot att fel bilder på lägenheten har legat ute på företagets hemsida och att det ska rättas till.

Erbjudna kompensation

En värderingsman som VG har talat med håller inte med Ving i deras bedömning av bostaden.

– Här har vi en alkovlösning, säger Sjur A. Lindheim Haram.

Familjen Nygårds resa kostade 20 000 norska kronor. I efterhand har de blivit erbjudna 1 500 norska kronor i kompensation av Ving.

Men det är inte tillräckligt, anser familjen som kommer att driva ärendet vidare till norska reklamationsnämnden.

– Det blir vi tvungna till. Vi får hoppas att andra slipper att få semestern förstörd på samma sätt. Det var aldrig pengar det handlade om utan vi ville visa att det inte hjälper att klaga på researrangören, säger Marita Nygård.

Enligt Ving i Sverige finns inte detta resmål och hotell för researrangörens svenska marknad.