Resesajter sågas av Konsumentverket

Foto: COLOURBOX
I en granskning som Konsumentverket gjort har samtliga tio resesajter anmärkningar.
RESA

Resesajter brister i informationen till konsumenterna.

I en granskning som Konsumentverket gjort har samtliga tio resesajter anmärkningar, skriver Svenska Dagbladet.

Bland annat ser resan ofta billigare ut än vad den egentligen är och resenärer får inte information om extra avgifter såsom bagage.

– Många resenärer har kommit till flygplatsen och upptäckt att de måste betala för att ta med sitt bagage, trots att de inte fått någon information om det, säger Maja Lindstrand, jurist på Konsumentverket.

Totalt har Konsumentverket fått in 51 anmälningar mot de tio bolagen.

Flest anmälningar – 19 stycken – har Svenska Resegruppen AB fått.

”Ser allvarligt på det”

Bolaget driver hela sju olika resesajter – Travelfinder, Travelpartner, Seat 24, Travelstart, Flygvaruhuset, Supersavertravel och Budjet.

Ett faktum som konsumenterna troligtvis inte känner till, enligt Konsumentverket

Resesugna som tror att de jämför priser kollar i praktiken bara ett enda bolags priser.

– Vi ser allvarligt på det och vill att bolaget ska förtydliga att det står bakom alla de olika varumärkena, säger Maja Lindstrand.

Tre av de granskade sajterna tar också ut en olaglig "administrativ" avgift på 99 kronor för kortbetalningar.

Konsumentverket har skickat ut tillsynsbrev till de granskade sajterna och avvaktar nu deras svar.

FAKTA

GRANSKADE SAJTER

Kilroy

AOB travel

Resecentrum i Stockholm

Flygstolen Nordic

Big Travel

Resia

Ebookers Scandinavia

Flygpoolen

Ticket

Svenska Resegruppen

TT