Fast i USA efter nytt Norwegian-haveri

Får fira nyår i luften

Foto: Läsarbild
– Först fick vi höra att det var försenat, sedan blev det senare och senare. Det hände ingenting, säger svenska Liza, i 50-årsåldern, som är en av de passagerarna som nu är fast i New York.
RESA

Hundratals Norwegian-resenärer från Sverige och Skandinavien sitter fast på JFK-flygplatsen i New York.

Senaste budet är de får resa hem på nyårsdagens morgon.

– Det här är ett skämt, vi får inga besked, säger svenska Liza, som är en av de resenärer som drabbats.

På söndagskvällen skulle en Boeing 787 Dreamliner lyft från JFK-flygplatsen i New York, med destination Oslo.

Men de 276 passagerarna kom inte i väg som planerat. De har sedan söndagskvällen väntat. Och väntat.

– Först fick vi höra att det var försenat, sedan blev det senare och senare. Nu är vi på hotellet och väntar på att få sms, som de säger att de ska skicka, men inget händer, säger svenska Liza, som är i 50-årsåldern och en av passagerarna som nu är fast i New York.

Nyår i luften

I flygplanet har ett fel upptäckts, vilket gör att det inte kan lyfta.

– Det är ett tekniskt fel, vi jobbar på att lösa det så fort som möjligt, säger Daniel Kirchhoff, kommunikationskonsulent för Norwegian.

Enligt Liza så har de under nyårsaftonen fått besked att de som tidigast kan få resa klockan 8.30 på onsdagsmorgonen, lokal tid.

Kan missa nyår

Liza och de andra passagerarna skulle ha landat i Oslo klockan 10.50 på måndagsmorgonen.

Liza poängterar att flygplansbesättningen inte gjort något fel, utan att det är Norwegian som hon är irriterad på.

– De sa åt oss att kontakta Norwegian, då de inte lyssnade på besättningen.

Även Julia är fast i New York. Hon och hennes sällskap blev tilldelade ett hotell klockan 06 igår morse. Väl på hotellet fick de dock besked om att det inte fanns några rum lediga. Istället fick de sova i hotellobbyn några timmar.

Hon skriver i ett mejl att hon tycker att Norwegian har skött situationen fruktansvärt dåligt.

– Sista meddelandet från dem är att vi är bokade på ett plan den 1:a januari. De vill inte ge besked om vi kan boka ett nytt flyg och få pengarna tillbaka för resan, skriver hon på måndagskvällen.

Stopp på Arlanda också

På Arlanda väntade resenärer på att få göra motsatt resa, från Stockholm till New York.

17.35 skulle Norwegians Boeing 787 Dreamliner ha lyft mot JFK-flygplatsen, men avgången blev försenad.

Fem timmar efter utsatt tid kunde resenärerna lyfta, efter att Norwegian hyrt in ett ersättningsplan.

Norwegian hade inför julafton liknande problem. Då med ett plan som fastnade i Florida. Till slut kunde passagerna komma hem, på julaftonsmorgonen.

De resenärer som drabbats av förseningarna kan komma att ersättas.

– Vi följer alltid EU-reglerna i fall som detta, säger Daniel Kirchhoff.

FAKTA

Ersättning enligt EU-reglerna

När din flygning blivit försenad kan du har rätt till ersättning för kostnader du har fått på grund av det försenade flyget.. Du måste kunna bevisa vilka kostnader du har haft och kostnaderna måste vara kopplade till förseningen för att du ska kunna begära ersättning för dem. Spara alla kvitton på dina utlägg som bevis. Ordna även med intyg från din arbetsgivare som du kan visa upp om du vill ha ersättning för förlorad inkomst.

Du kan inte få ekonomisk ersättning för psykiskt lidande, besväret att behöva vänta, obehagskänslor eller liknande på grund av det försenade flyget. Du kan få högst 4 694 SDR (särskilda dragningsrätter) som ersättning för dina utgifter. 1 SDR motsvarade cirka 10 kronor i snitt under 2012. 

Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig för dina ekonomiska skador. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig för dina kostnader.

Källa: Konsumentverket