Businessclass? Nej, men bussnessclass!

1 av 8 | Foto: Magnus Liam Karlsson
Resas reporter, i samråd med den betydligt längre fotografen, gav sätena i lyxbussen femplus.
RESA

Johan Ekman köpte sin första buss när han var 19 år, och som 46-åring har han gjort sitt livs investering.

Sex miljoner fick han betala för det som sägs vara Sveriges lyxigaste buss.

Resa har testat den.

– Kommer man in på bussen vill man aldrig av, säger Johan Ekman, om bussen som kallas First Bussness Class.

Jag är tveksam, men det här är ingen vanlig buss. Toaletten, tillgänglighetsanpassad och med dusch (!), känns större än min gamla lägenhet. Det är stort, för att vara en busstoalett.

– Jag vill att alla ska med, vem som helst – i vilken generation som helst, ska kunna åka, säger Johan Ekman, ägare till Ekmanresor.

Bussar är det bästa han vet. Hans kärlek, eller snarare passion, föddes i tidig ålder. Att åka buss till Skellefteå tur och retur från Stockholm var det bästa han visste. Officiellt för att träffa släktingar, inofficiellt för själva bussåkandet. Sådär har det fortsatt och nu har han varit 30 år i bussbranschen.

"Här ska man ha det bra!"

– Vill ni ha espresso eller cappuccino? säger Johan, och pysslar i det som kan vara den lyxigaste bussbar jag sett. Eller, jag vet inte ens om jag sett någon bussbar innan. Min erfarenhet från lyxiga bussar är rätt skral efter min tid som reseledare i Egypten – tusentals mil på bedrövliga vägar och någon som skrek "yalla!" fast det redan gick i 325 kilometer i timmen.

Det här är något annat. Allt är stort och bekvämt. Det är lyx, och namnet Bussness Class känns berättigat.

– På den här bussen ska man får göra allt man inte får på en vanlig buss; äta och dricka gott i sätena. Spiller någon är det bara att torka bort, när man är ombord på den här bussen ska man ha det bra! säger Johan.

Betyg på Bussness Class

Säten

Jag, som är 160 cm, brukar få gott om plats i alla säten. I det här lyxsätet får jag alltså extremt gott om plats. Men även fotografen Magnus, som är några decimeter längre, har gott om plats för benen. Även om den framför fäller ner sätet behöver du inte få hen i knät, och det går nästan att ligga ner. Extra plus för de inbyggda tv-skärmarna där du själv kan välja din underhållning.

Foto: Magnus Liam Karlsson
Så här ser ett +++++- säte ut! Skönt, bekvämt och lyxigt.

Toalett

Mitt roligaste minne av en busstoalett är när min kusin ramlade ut med byxorna nere i en fullsatt buss. Hade hon varit på den här bussen hade det inte skett, eftersom toaletten är så stor och rymlig. Fin, fräsch och ordentligt med plats – även för den som sitter i rullstol. Och, det finns en dusch! Praktiskt, och inte minst trevligt för medresenärerna på långa, svettiga turer.

Ljudnivå

Undervåning / Övervåning

På undervåningen, i restaurangdelen, låter det en del och det känns som att vi är på en buss. På övervåningen blir det lättare att glömma bort, för där låter det knappt något alls. Vi susar fram längs Essingeleden och förutom när det kommer någon vägbula här och där är det mer som att flyga än att åka buss.

Restaurang

Restaurangdelen är fin, med plats för 16 passagerare. Små ljusstakar pryder borden och en liten griffeltavla visar vad baren har att erbjuda, det är mysigt. Men en buss är alltid en buss och det är inte superlätt att äta fancy mat längs autobahn.

Foto: Magnus Liam Karlsson
I restaurangen på undervåningen får det plats 16 personer. Ett mysigt och trevligt sätt att fördriva några timmar på en lång busstur på.

Helhetsintryck

Det här är en otroligt fin buss, och jag tror inte att entusiasten kommer att sakna något. Här finns allt man kan kräva av en buss; bekväma säten (51 uppe, 16 nere), mat och dryck, underhållningssystem och en glad busschaufför.

Foto: Magnus Liam Karlsson
Sex miljoner kostade bussen som sägs vara Sveriges lyxigaste buss. Johan Ekman, ägare, hoppas att den ska hjälpa till att locka en yngre publik och bidra till en generationsväxling inom bussresandet.
ARTIKELN HANDLAR OM