Experten: Så hittar du din träningsresa

Personliga tränaren och tv-profilen Sabina Dufberg guidar dig inför hösten och vinterns resor

1 av 2 | Foto: Anders Gåhlin | Gaahlin.com
Den personliga tränaren Sabina Dufberg har tränat deltagarna i programmet Biggest Loser. Nu ger hon dig sina tips när du ska boka träningsresan i höst och vinter.
RESA

Träningsresor är hetare än någonsin.

Men vilken typ av resa ska jag välja? Och kan jag som är otränad boka en träningsresa?

Här ger den personliga tränaren och Biggest Loser-coachen Sabina Dufberg sina bästa tips.

– Utgå från dig själv och fundera vad du är ute efter innan du bokar, säger hon.

Att åka en vecka utomlands och kombinera sol och bad med träning tillsammans med andra är populärare än någonsin.

Nu när hösten närmar sig är många svenskar sugna på att boka en resa för att bättra på brännan och samtidigt träna och få inspiration.

En som har stenkoll på träningsresor är den personliga tränaren och Biggest Loser-coachen Sabina Dufberg.

– Jag ser att det dyker upp nya träningsresor. Träningsresor är hetare än någonsin. Alla researrangörer börjar ge sig in i den genren. Jag skulle absolut säga att det är hur hett som helst, säger hon.

Vad beror det här på?

– Generellt för hela Sverige så är det så att hälsa och träning är trendigt. Hälsa och aktivitet är en växande trend. Både inom produkter, kläder och resor. Det här gör att folk är mer benägna att ha aktiva resor.

Är det någon viss typ av resor som är populärare?

– Golfresor har funnits hela tiden, det var populärt förr och nu börjar de klassiska livsstil- och  tränings-resorna ta mark. Jag tror att golfresor har det tuffare.

Hur ska man tänka när man väljer sin resa?

– Man ska utgå från sig själva och fundera vad man är ute efter. Det finns olika typer av träningsresor.

Ute efter inspiration?

Sabina menar att man antingen kan satsa på en personligare resa, med en tränare och där det inte är lika många resenärer med, eller på en resa där det finns massor av pass att välja på och olika instruktörer.

– Är du ute efter inspiration och att bara träna och träna så rekommenderar jag att åka med arrangör som har upplägget med ett fullspäckat schema från morgon till kväll.

– Sedan måste man fundera om man är intresserad av själva resan eller bara träningen. Träna kan man ju göra hemma och gå på pass hela dagen. Men du kanske vill se omgivningen eller uppleva en matkultur, eller läsa en bok. Då kanske du ska titta på schemat för träningsresan och destinationen.

– Du måste bestämma innan vad du vill ha för resultat av träningen, vad är det för kunskap du vill ha? Eller vill du bara ha mängdträning. Och vilket typ av boende är det du önskar.

”Du ska komma hem nöjd”

Hon poängterar att det även är viktigt att kolla vilken instruktör det är på resan.

– Kan den personen bidra med något för mig? Du ska inte ta den första bästa resan du hittar, det handlar om ganska mycket pengar. Så du känner att det är en investering och att du kommer hem och är nöjd med resan. Du ska inte vara dränerad på energi efter resan, snarare tvärtom.

Kan man åka iväg på en träningsresa även om man är helt otränad?

– Du kan alltid börja träna. När jag håller i mina pass på träningsresor så utgår jag från individen, om någon är skadad eller om någon tränar på elitnivå. Men om det är till exempel ett tema, som triathlon, och du inte kan simma eller cykla så passar det kanske inte dig. Men är det en generell träningsresa och kompetent personal som bär ansvar så ska det inte vara några problem. Har du problem med skador eller så kanske du ska försöka hitta en träningsresa med en mindre grupp.

Utgå från dig

Sabina berättar att det går att anpassa träningen så att det passar just dig.

–  Kan du inte göra armhävningar så kan du göra ryggresningar när de andra gör armhävningar. Det finns alternativ och de flesta träningsmetoderna går att göra på olika nivåer. Utgå från dig som individ.

Ska man ta vilodagar eller kan man köra varje dag?

– Du kan köra varje dag. Det är under en kort period som du kör hårt. Finns det en röd tråd mellan passen så kan du köra varje dag utan att skada dig och du får effekt av träningen.

– Och det är viktigt med återhämtning på resan, det är fint väder och det händer mycket på insidan. Det är därför du ofta får fina resultat. Du kanske inte har fått det på en månads träning men nu får du det efter en veckas träning. Du slipper alla stressmoment från vardagen och det gör mycket för resultatet.

Vin är okej

Och även om det är en träningsresa så menar Sabina att det är helt okej att unna sig både god mat och dryck.

–  Det är lite olika för olika resor. Jag vet att några träningsresor är extremt strikta, man får inte äta vad som helst och det är en viss kost som krävs på resan. Jag personligen lever inte så och står inte för det. Mina resor är livsstilsresor och vill en kund dricka vin är det okej. Jag har inga förbud, jag försöker visa en väg till en livsstil som håller utan förbud.

ARTIKELN HANDLAR OM

Resor

Träning