Se upp för Europas värsta bötesfällor

Kolla expertens tips – annars kan det bli dyrt

Foto: GRAFIK: RIKARD BODIN
Lämnar polisradio och radarvarnare hemma – annars kan det bli riktigt dyrt.
RESA

Tänker du bil­semestra i Europa i sommar?

Se då till att und­vika dryga ­extrautgifter.

Det vimlar av svindyra bötesfällor i Europas alla länder.

Och minsann inte bara för fortkörning.

Det är en sak att komma ihåg kör­kortet och att stoppa med bilens registreringsbevis och försäkringsbevis.

Men visste du att fyra länder i Europa ­kräver att du har extra glödlampor med i ­bilen?

Eller att sex europeiska länder låter polisen bötfälla motorvägsbilister som saknar ett ­särskilt klistermärke på vindrutan?

Karl von Schoultz är resespecialist på ­Motormännen. Han ser en förklaring till ­varför det är lätt att åka på böter utomlands.

– Trafikövervakningen utomlands är ­betydligt mer omfattande än här hemma. ­Polisen är mycket närvarande längs vägarna och också mer auktoritär än i Sverige.

Italiens förbjudna zoner

P-böter och fortkörning är de vanligaste förseelserna, men det finns många andra ­fällor att trilla i.

– En sak som många hör av sig till oss om är det som kallas zoner i Italien. ­Väldigt många italienska städer har ­zoner dit bara de boende och nyttotrafik har tillträde genom tillstånd. Kommer man som turist är det lätt att haka på i trafikrytmen och så åker man in i förbjudet område.

Det verkar inte heller vara någon bra idé att bara strunta i att betala böterna?

– Nej, allt fler länder samarbetar kring böter. Mellan EU-länderna gäller att böterna ska drivas in av myndigheterna i förarens eget hemland.

Fick böra 1,8 miljoner

– Och det kan ibland dröja upp till ett år innan böteskravet dimper ned i brev­lådan här hemma, till exempel 125 euro för fortkörning. Det är bäst att betala. Annars kan boten säljas till ett inkassoföretag och då kan det bli ­väldigt, ­väldigt dyrt i slutändan.

När det gäller fortkörning noterade en schweizisk man och mångmiljonär ett svårslaget rekord för något år ­sedan. Han körde då sin Ferrari i 137 km/tim på en 80-väg.

Fallet hamnade i domstol och bötes­beloppet blev stenhårt – 1,8 miljoner ­kronor – eftersom Schweiz utdömer ­bötesstraff efter inkomst precis som ­Danmark och Finland också gör.

Ladda ner guider!

Ladda ner resguider Över 200 titlar till resmål världen över

ARTIKELN HANDLAR OM