Dyrare flyg för barn och pensionärer

Upp till 30 procent dyrare biljetter med SAS prismodell

RESA

Barn och pensionärer drabbas hårdast av SAS nya prissättning.

Från årsskiftet har det blivit cirka 200 kronor dyrare för dem att flyga inrikes.

Nu ska flygbolaget utvärdera om priserna slår orättvist mot resenärerna.

Foto: GETTY/STONE
Barn som flyger ensamma drabbas av högre biljettpriser när SAS slopar ersättningen till återförsäljarna.

Varje år reser 50 000 barn ensamma med SAS. Många pendlar mellan mamma och pappa, eller hälsar på släkt och vänner. Nu, under sportlovsveckorna, är det högsäsong.

Dyrare för barnen

Men sedan årsskiftet har det blivit dyrare för barnen att flyga. En biljett mellan Stockholm och Göteborg som tidigare kostade 936 kronor tur och retur kostar nu 1 122 kronor. Pensionären som kunde flyga mellan samma orter för 605 kronor får nu hosta upp 796 kronor.

Orsaken är SAS nya system för att sätta priser.

Den nya prissättningen är ett så kallat nettoprissystem som innebär att ersättningen till SAS återförsäljare har slopats.

De får själva lägga på en expeditionsavgift, vilket gör att kostnaden för kunden ökar eftersom avgiften, som tidigare var 4 procent av biljettpriset, nu är en fast summa oberoende av vad biljetten kostar.

Därför slår SAS nya prissättningssystem hårdast mot de som tidigare reste billigast - barn och pensionärer.

Ny prissättning

Dessutom har den avgift som SAS måste betala till Luftfartsverket för att använda deras flygplatser ökat - vilket kunden får betala i slutänden.

Ett sätt att komma billigare undan är att köpa flygbiljetten på SAS hemsida. Där är expeditionsavgiften 100 kronor i stället för 150 kronor om man ringer och bokar. Men den möjligheten finns inte när det gäller barnbiljetterna. De måste bokas via telefon eftersom SAS vill ha kontroll över hur många barn som behöver assistans vid flygningen. Drabbade kunder har hört av sig till SAS som nu ska utvärdera sitt prissystem. Förhoppningen finns att det ska bli billigare för barn och pensionärer att flyga.

- Vi ska titta på hur de drabbas och se om vi har tappat dessa kundgrupper, säger Josephine Cederqvist på SAS.

Fakta/Ensamåkande barn

Så fungerar SAS nya prissystem

Åsa Erlandson