Flygbonus gör biljetten dyrare

Privatresenärerna får betala för affärsmännens gratisresor

RESA

Den flitiga affärsresenären kan använda SAS bonuspoäng till en gratis tripp till Thailand med familjen.

Vi vanliga resenärer är med och betalar den - med 12 procent högre flygpriser.

Foto: Mats Fogeman
KOSTSAM BONUS Med bonussystemet blev biljetterna dyrare för privatresenärer. Affärsresenärerna kan omsätta bonuspoängen till trevliga resor med familjen.

SAS införde Eurobonus för knappt tio år sedan - och tog ett fast grepp om sina resenärer. Också på inrikeslinjerna. Det gillade inte Konkurrensverket.

- Missbruk av dominerande ställning, mullrade verket.

Det kallas inlåsningseffekt. Resenärerna blev så lojala att de inte längre brydde sig om vad resan kostade.

Konkurrenten skulle behövt sänka sina biljettpriser med 500-2 400 kronor för att locka över kunden.

Resa med familjen

Biljetten för inrikesresor blev dyrare: 32 procent för privatresenärerna under en sjuårsperiod. Under samma tid, december 1995-december 2002, steg konsumentprisindex bara med 8 procent.

Det skriver Konkurrensverket i rapporten "Smakar det så kostar det".

SAS priser låg 12 procent över konkurrerande bolag.

Affärsresenären kan omsätta sina bonuspoäng i en trevlig resa med familjen.

Kanske fattas det bara litet för en tripp till Thailand. Då är det lätt att avstå från att jämföra priser och bolag.

- Arbetsgivaren står för pengarna och den enskilde får en förmån han inte själv betalat för, säger Erik Murray, sakkunnig på Konkurrensverket.

Det är bara fysiska personer som kan samla bonuspoäng.

Och varken arbetsgivare eller skattemyndighet kan kontrollera hur poänghögen växer och används.

Stopp för poäng

Marknadsdomstolen förbjöd i oktober 2001 SAS bonussystem - på inrikeslinjer där det fanns konkurrens. I Norge har myndigheterna också satt stopp för poängsamlandet.

- Det har ökat förutsättningarna för nya flygbolag att etablera sig i Sverige i konkurrens med SAS, skriver Konkurrensverket i sin rapport.

SAS är det enda flygbolag i Europa som tvingats ta bort bonussystemet på vissa linjer.

Företagets chefsjurist Mats Lönnkvist säger:

- Air France och Finnair är lika dominerande som SAS. Nationella myndigheter har olika prioriteringar. Vi tycker att reglerna i hela EU borde harmoniseras.

Bonussystemet finns kvar på alla utrikeslinjer - och anslutningar.

Den som flyger SAS från Umeå till Arlanda och fortsätter vidare till London får poäng för hela resan.

Långa resor ger många bonuspoäng