En extra centimeter kostar 100 kronor till

Så bestämmer flygbolagen hur mycket benutrymme du får

RESA

Charterns boskapsvagn mot reguljärflygets guldsits.

Men egentligen handlar det bara om 2,5 centimeter.

Det är vad du förlorar i benutrymme när du reser charter i stället för reguljärt.

Foto: KALLE ASSBRING
Tom Nybonn är ansvarig för hur stolarna ser ut på SAS flygplan. Stolarna designas oftast efter en 178 centimeter lång genomsnittsman.

Vi har jämfört hur tre flygbolag valt att inreda världens just nu vanligaste flygplanstyp: Boeing 737-800. Det används på resor inom Sverige (SAS), i Europa (Ryanair) och på charter så långt som till Kanarieöarna (Britannia/Fritidsresor).

När ett flygplan lämnar Boeing-fabriken i Seattle är det ofta helt tomt. Det är flygbolaget som bestämmer hur det ska se ut inuti.

Till exempel:

Hur många passagerare ska få plats?

Av säkerhetsskäl finns det ett maxantal för Boeing-planet: 189.

Ryanair och Britannia har valt att utnyttja det fullt ut.

Flyger man med Britannia till Mallorca eller med Ryanair till London finns det alltid plats för 189 passagerare i planet.

SAS har valt ett lägre antal: 179.

Antalet toaletter avgör

Hur många toaletter ska vi ha?

För 189 passagerare måste det vara minst två. Ryanair och SAS, som flyger korta resor, nöjer sig med just detta antal.

Britannia har tre.

- Våra resor är ibland 5-6 timmar. Om en slutar fungera måste vi ha två kvar, säger Anders Nordkvist, Britannia.

Hur stor ska köksavdelningen vara?

För Ryanair, som inte serverar någon mat, är köket mindre viktigt. SAS kan också hålla ner köksutrymmet. Inrikes serverar de bara kaffe och smörgås.

Britannia måste däremot ha så stort köksutrymme som det går, för att kunna servera varm mat och dryck (och sälja sprit och godis till passagerarna) under en sex timmar lång resa till Kanarieöarna.

Med allt detta i bakhuvudet ger de tre bolagen följande benutrymme till passagerarna:

SAS: 76 centimeter.

Ryanair: 73,5/76 centimeter.

Britannia: 73,5 centimeter.

Men ekvationen om hur stort utrymme passagerarna egentligen har slutar ändå inte där.

Det finns nämligen en viktig faktor kvar:

Hur ser stolen ut?

Om stolen är nätt och tunn kan man vinna så mycket som 10 centimeter i benutrymme, jämfört med en tung stol med ett tjockt ryggstöd.

Tunnare stolar är på väg

- Våra nya stolar, som vi börjar montera i sommar, har en tunn men stark rygg. Då kommer vi att tjäna ytterligare en tum (=2,5 centimeter), säger Tom Nybonn, ansvarig för stolarna på SAS flygplan.

Till sist. Hur mycket dyrare skulle charterresan bli om charterbolaget tog bort tio passagerare - och gav dem samma benutrymme som på reguljärflyget?

Svar: 250 kr per passagerare.

100 kr per centimeter.

Arne Norlin