Ryanair slår nya rekord i tuff bransch

Har beställt 143 nya plan

RESA

Medan världens flygbolag dras med rekordförluster, lägger 20-årsjubilerande lågprisjätten Ryanair ett nytt lysande bakom sig.

Antalet passagerare ökade till 27,6 miljoner och vinsten till närmare 2,5 miljarder.

"Lågprisflyget har förändrat resandet. Idag åker privatpersoner till London över en dag för att shoppa", säger Karl Högstadius.

När Ryanair i går presenterade sitt helårsresultat för förra året redovisade de en vinst efter skatt på cirka 2,44 miljarder kronor, en ökning med 19 procent.

-Kontrollen över kostnaderna är mest avgörande för resultatet, säger Karl Högstadius, vice Norden- och Baltikumchef på Ryanair.

Till nästa år räknar bolaget med att nå 35 miljoner passagerare. 2012 förväntas siffran stiga till 70 miljoner och Ryanair har därför beställt 143 nya Boeing-plan.

Flyger bara i Europa

- Vi växer i den takt vi kan. Men det tar tid att leverera nya flygplan, även om vi skulle vilja ha dem idag, säger Karl Högstadius.

Därför är det inte aktuellt med inrikestrafik i Sverige i dagsläget.

Flera europeiska lågprisflygbolag planerar att öppna flyglinjer utanför Europa. Bland annat Sterling ska flyga Köpenhamn-USA nästa vår. Ryanair har inga sådana planer.

- Ska du flyga till USA måste du ha planet och besättning kvar över natten. Det gör det svårt att skapa bra priser, säger Peter Sherrard, kommunikationschef på Ryanair.

Luftrumsavtalen är också komplicerade, medan Europa har ett helt fritt flygrum.

Dyrt bränsle stort problem

Ekonomin för världens andra flygbolag går däremot sämre. Enligt flygorganisationen Iata kommer förlusten för de internationella flygbolagen att sluta på drygt 43 miljarder kronor i år.

Också det är nytt rekord och en ökning med 25 procent från förra året. Orsaken är de kraftigt ökade bränslekostnaderna.

Även Ryanair har påverkats, men inte i samma utsträckning. De har höjt det genomsnittliga biljettpriset med 9 kronor till 372 kronor och vinstmarginalen har minskat något men håller sig fortfarande på 20 procent.

Bo Svernström