”Svenska KO är en idiot!”

Ryanairs Michael O’Leary tycker till – igen

Foto: Foto: MIA CARLSSON
nöjd Ryanair har tidigare kritiserats för sin sexistiska reklam, bland annat av folkpartisten Birgitta Ohlsson. ”Vi har skickat ett friex av den nya kalendern till henne”, säger Michael O’Leary.
RESA

Ryanairs högste chef Michael O’Leary gillar kvinnor i bikinis men inte konsumentombudsmän.

I går kom ”Cirkus O’Leary” till Sverige.

Ordakrobaten bjöd som alltid på åsikter och kontroversiella uttalanden.

O´Leary om pinuppkalendern:

– Vad är det med er i Sverige, det är väl inget upprörande. Alla inkomster går till välgörande ändamål. Jag skulle bli glad om jag fick en dotter som var så vacker att hon kunde vara med i vår kalender.

O´Leary om bränsletilläggen:

– Det sjunkande bränslepriset gör att vi kan sänka våra priser. Att SAS fortsätter ta ut bränsletillägg är rena bedrägeriet.

O´Leary om rättegånen om att Ryanair inte ersätter vid inställda flyg:

– Att en flygning ställs in på grund av dåligt väder är en fråga om säkerhet. Vi sätter passagerarna på nästa flyg men har inte någon skyldighet att ge kompensation. Om det är vi själva som orsakar förseningen ger vi ersättning. Vi har rätt. Konsumentombudsmannen är en idiot som inte inser det.

O´Leary om framtiden:

– SAS kommer att bli uppköpt av Lufthansa inom några år. Ryanair blir en av de fyra stora bolagen i Europa som överlever.

O´Leary om konkursfaran:

– Vi är starkare än någonsin. Vi har två miljarder euro i kassakistan. Nästa år har vi över 60 miljoner passagerare.

O´Leary om miljön:

– Problemet har aldrig varit flyget. Att flyga är bättre för miljön än att åka bil. Om det över huvud taget finns någon klimatförändring, vi har ju haft istider och varma perioder förr. Vi har den modernaste flygplansflottan i Europa som är minst skadlig för miljön.

O´Leary om USA-satsningen:

– Vi behöver 60 stora plan billigt. Snart är priset rätt och då startar vi direkt. Vi ska flyga till tio städer i USA, från åtta platser i Europa. En av dem kan bli Skavsta.