”Ni är för gamla för att sitta vid nödutgången”

Par belalade 1200 kr extra för platserna – stoppades

Foto: COLOURBOX
Det brittiska paret hade betalat 1200 kronor extra för att få sittplatser med extra benutrymme vid nödutgången. Obs! Personerna på bilden har inget samband med artikeln.
RESA

Pensionärsparet fick inte sitta vid flygplanets nödutgång – trots att de betalt extra för det större benutrymmet.

– Ni är för gamla, sa flygbolagets personal.

Det brittiska paret Marion, 77 och Derek Webb, 79 betalade drygt 1200 kronor extra för att få sittplatser med extra stort benutrymme - utöver de 27000 kronor som charterresan till Egypten med Thomson Airways kostade. Men vid incheckningsdiskarna nekades de sina dyra sittplatser.

De fick inte sitta vid nödutgången för att de ansågs vara för gamla. Incheckningspersonalen på Bristols internationella flygplats var rädda för att det äldre paret inte skulle kunna få upp nödutgångsdörrarna om det skulle behövas.

”Förödmjukade och sårade”

Marion och Derek känner sig sårade, förödmjukade och arga över sättet personalen behandlade dem på.

– Vi gav våra pass och biljetter till den unga damen vid incheckningsdesken och hon bad oss vänta medan hon ringde ett samtal, säger Marion Webb till Daily Mail.

När de väntat i tio minuter talade paret om för personalen att de redan hade blivit tilldelade sittplatser i planet när de köpte biljetterna.

– Då sa hon: "ja jag vet men ni är alldeles för gamla för att sitta vid nödutgången". Vi blev inte bara förödmjukade och sårade utan också arga, säger Marion Webb.

Fick inte ens sitta ihop

Enligt myndigheterna måste passagerare kunna öppna nöddörrarna vid en akut situation, men det finns ingen åldersgräns på flygstolarna och paret Webb anser sig vara starka nog att öppna dörrarna. De känner sig åldersdiskriminerade.

Paret tilläts slutligen sitta vid sina förköpta sittplatser på väg till Sharm El Sheik, men på väg hem särades paret och placerades ut i var sin ände av flyget - långt ifrån nödutgångarna. Detta trots att flygbolaget Thomson försäkrat dem om att de inte skulle ha samma problem igen.

– Bara för att man är gammal blir man inte automatiskt svag. Man kan vara klen i alla åldrar. Jag vill inte att detta ska hända oss eller någon annan i framtiden, säger Marion Webb och vill att flygbolaget ska skaffa en tydlig policy över vilka som ska få köpa till sig extra benutrymme.

Flygbolaget bad om ursäkt

En talesperson för Thomson säger att flygbolaget inte såg något problem med att placera paret vid nödutgångarna när de sålde biljetterna. De ansåg att paret Webb var krya nog att klara av det.

Men det tyckte uppenbarligen inte personalen på Serviceair, som är inhyrt av Thomson Airways för att sköta incheckningen. Thomson har bett om ursäkt till det brittiska paret för hur de blev behandlade på flygplatsen.