Comeback för Concorde?

Överljudsplanet kan vara i luften igen till London-OS

Foto: AP
Concorde landar i New York för sista gången, i oktober 2003.
RESA

Det kan bli en sensationell comeback under OS i London sommaren 2012.

Concorde flyger igen!

Starka krafter arbetar för att världens snabbaste passagerarplan ska få flyga igen.

Den sista flighten skedde 2003 och gick från New York till Heathrow i London.

Ombord fanns en massa kändisar och när planet landade fanns mängder av Concorde-fans på plats för att sörja.

Kraschlandade

Tre år tidigare skedde den enda allvarliga olyckan under Concordes då tre decennier långa epok.

Air France flight 4590 från Paris till New York hann bara lyfta innan planet fattade eld, kraschade och samtliga 113 personer ombord dödades.

Den efterföljande undersökningen fastställde att flight 4590 hade kört över en längre metalldel som trillat av DC 10:a som just hade lyft. Metallen trängde in i Concordens landningshjul och splitter nådde planets bränsletank.

Vill inviga OS

Rättegången med alla skadeståndsanspråk efter olyckan avslutades nu i fredags och dom faller i början av december.

Men Concorde-fansen väljer att blicka framåt. De vill se flyghistoriens kanske allra mest spektakulära plan i luften igen.

Två grupper samarbetar och har så här långt plöjt ned cirka 150 miljoner kronor i ansträngningarna för att damma av Concorde på nytt.

Enligt BBC gör brittiska Save Concorde Group (SCG) och franska Olympus 593 allt för att Concorde ska få synas i luften i samband med invigningen av London-OS 2012.

Många frågetecken

Men först måste en rad frågetecken rätas ut.

 Går det att fixa till Rolls Royce-motorerna?

 Nya besättningar måste tränas upp?

 Hur ska Concorde klara alla de miljökrav som är betydligt tuffare i dag än 2003?

 Kan supersonic-smällen reduceras? Concordes ljudbang gjorde att USA förbjöd planet att flyga över den amerikanska kontinenten.

Kommer biljetterna att vara lika dyra som då (cirka 50 000 kronor) när lågprisbolagen nu tävlar i kapp och där det finns planer på transatlantiska lågprisflyg?

Hur som helst lär det kosta enorma summor i en tid då massor av flygbolag redan blöder.

Samtidigt har British Airways och Air France aldrig gett upp planerna på att få Concorde att lyfta på nytt.

ARTIKELN HANDLAR OM