Stökiga passagerare hotar flygsäkerheten

”Det otäckaste är när folk blandar droger och alkohol”

RESA

"Man gick bärsärk på flygplan", "Kvinna misshandlade flygvärdinna", "Plan tvingades landa".

Det kallas air rage – människor som tappar fattningen ombord på flyget. De är inte bara störande för omgivningen, de är direkt livsfarliga.

Foto: Åke Åstrand/SVENSK PILOTFÖRENING
Gunnar Mandahl.

– Pressar man in 200–300 människor i ett plåtrör 10 000 meter upp i luften så måste det finnas disciplin och ordning om det ska funka. Alla beteenden där passagerare inte fogar sig efter besättningens instruktioner utgör en säkerhetsrisk, säger Gunnar Mandahl, ordförande i Svensk Pilotförening.

I flygbranschen kallar man företeelsen "unruly passengers" – oregerliga passagerare. De större flygbolagen rapporterar ett par incidenter varje månad och det rör sig då oftast om rökning på toaletten, vägran att lyda kabinpersonalens instruktioner, störande beteende mot medpassagerare och grovt fylleri.

– Det finns hela spektrat, från människor som inte mår bra av att flyga till fullsblodsterrorister, säger Gunnar Mandahl.

Extremt flygrädda

Anette Jernström har arbetat som flygvärdinna i 25 år och har hunnit se en hel del ombord.

– För ett tag sen hade vi en man som tafsade på passageraren bredvid. När han fick en tillsägelse låtsades han att han inte förstod svenska. Sedan kom han bak till oss och då kunde han plötsligt prata. Han uppträdde hotfullt och förvirrat men lugnade till slut ned sig när vi förklarade att polisen skulle vänta på honom på flygplatsen annars, säger Anette Jernström.

Hennes erfarenhet är att det ofta är psykisk sjukdom, alkohol eller droger inblandade när folk blir oregerliga. Eller extrem flygrädsla.

Knepigt neka alkohol

– Det otäckaste är när folk blandar droger och alkohol, då kan de uppträda fullständigt oberäkneligt. Man utvecklar en viss magkänsla för vilka som kan orsaka problem, men det är en svår balansgång att till exempel neka någon alkohol. Ibland är det just själva tillsägelsen som kan få folk att gå i taket.

Många flygrädda försöker döva rädslan med större mängder alkohol, men det är inte ett knep som proffsen rekommenderar. Tvärtom kan det förstärka ångesten, menar de.

– Är man flygrädd är det bättre om man berättar det för oss, så kan vi hjälpa, säger Anette Jernström.

Handbojor ombord

Hon brukar försöka förmedla auktoritet ombord och "peka med hela handen". Hjälper inte det finns andra knep att ta till, ibland rent handgripligen. Alla flygplan är utrustade med handbojor som kan användas som sista utväg.

– Det man till varje pris vill undvika är slagsmål ombord. Men det är mycket ovanligt att folk blir våldsamma, de allra flesta lugnar ner sig när de får en varning, säger Anette Jernström.

Sista utvägen om situationen ombord blir ohållbar är att landa och helt enkelt sätta av den oregerliga passageraren. I den så kallade Tokyokonventionen stipuleras att befälhavaren ombord har rätt att landa var som helst och omedelbart överlämna passagerare som begått brott till lokal polis.

FAKTA

/Oregerliga flygpassagerare

Att skada flygplan eller framkalla fara för säkerheten ombord är ett allmänfarligt brott som kallas luftfartssabotage. Om brottet anses grovt kan det ge ända upp till livstids fängelse.

Befälhavaren har fullständig bestämmanderätt över allt som sker ombord. Han eller hon kan besluta om olika tvångsåtgärder och får till och med använda våld om det är nödvändigt från säkerhetssynpunkt.

Transportstyrelsens författningssamling finns särskilda föreskrifter om hur oregerliga passagerare ska hanteras. De är dock sekretessbelagda, eftersom åtgärderna inte bedöms vara lika effektiva om de är allmänt kända.

Källor: Luftfartslagen, Nationalencyklopedin

Följ RESA på Facebook – klicka här och titta in!

TT