Lågprisbolag slår rekord: 300 nya plan

Flygboom i Asien – Kina och Indien tar täten

Foto: AP
Air Asia, Sydostasiens Ryanair, har även långlinjer till Paris och London.
RESA

Flygets framtid finns i Asien.

Kina och Indien går i bräschen.

De närmaste fem åren kommer Kina att investera 1400 miljarder kronor i flygindustrin.

I samband med den stora internationella flygmässan i Paris i juni avslöjades smått osannolika siffror om flygets utveckling de närmaste åren.

Att SAS i samband med mässan tecknade ett avtal om 30 nya Airbus för 18 miljarder kronor drunknade därför i mängden.

Världens största flygplansorder någonsin tecknades nämligen ungefär samtidigt.

Fyrdubblar flottan

Malaysia-baserade lågprisflygbolaget Air Asia beställde först 200 nya Airbus A320 innan man nu i veckan uppges ha plussat på med ytterligare 100 plan, totalt 300 plan för cirka 180 miljarder kronor.

– Air Asias nya flygplansflotta kommer främst att förbinda Sydostasien med Kina och Indien, säger flyganalytikern Kunal Sinha.

Beställningen om 300 plan ska ställas i jämförelse med Air Asias nuvarande planbestånd som omfattar cirka 90 Airbus-plan.

Airbus blev flygmässans stora vinnare. Vid sidan av Air Asia la exmpelvis det indiska lågprisbolaget Indi Go in en jättebeställning på 180 Airbus 320-plan.

Men även konkurrenten Boeing förutspår gyllene tider framöver. Under mässan avslöjade bolaget att 33500 nya plan behövs fram till år 2030.

1 400 000 000 000 kr

Och det är framför allt tillväxten i Kina och Indien som driver fram behovet.

I Indien finns i dag 300 flygplan med plats för över 100 passagerare för 1,2 miljarder människor. Boeings bedömning är att 1150 nya flygplan behövs här fram till 2030.

I Kina är motsvarande siffror 1400 plan för 1,3 miljarder invånare.

Men redan inom fem år räknar Kina med att ha 5000 plan och regeringen har aviserat att man tänker plöja ned motsvarande 1400 miljarder kronor i flygindustrin.

45 nya flygplatser

I den budgetplanen ryms 45 nya flygplatser att lägga till dagens 175 för reguljär passagerartrafik.

Enligt den internationella flygbranschens samarbetsorgan IATA väntas Kina vara den snabbast växande marknaden 2014.

Det året beräknas antalet flygresor i världen uppgå till 3,3 miljarder och Kina kommer då att stå för 214 miljoner av dessa.

Men USA kommer enligt samma beräkning fortfarande att vara den enskilt sett största flygmarknaden med 700 miljoner inrikesresor och drygt 200 miljoner utrikesresor.

ARTIKELN HANDLAR OM