Så överlever du en flyg- krasch – mot betalning

Flygbolag lär ut knepen – för närmare 1400 kr

Många passagerare dör i kraschens efterdyningar och skulle kunnat överleva med rätt kunskap och övning. Bilden visar en störtat flygplan i Luxenburg som fattat eld i samband med kraschen. Endast piloten och en passagerare överlevde.
RESA

Nu blir det lättare att överleva en flygkrasch.

Men bara om du samlat tillräckligt många bonuspoäng.

British Airways ger överlevnadstips mot betalning.

Foto: popularmechanics.com
Sitt på de gröna sätena så ökar chansen att överleva enligt popularmechanics.com

Vill du öka chanserna att överleva en flygplanskrasch? Då ska du gå med i British Airways exklusiva Executive Club och samla en herrans massa flygbonuspoäng motsvarande ett värde på 125 pund (närmare 1400 kronor).

De "vanliga" passagerarna lämnas ute i kylan.

Executive-medlemmarna kan byta in sina flygpoäng mot en "Air safety training session", alltså en flygsäkerhetskurs.

Många får panik

Under kursen får deltagarna lära sig att de flesta passagerare normalt överlever en krasch och att flertalet dödsfall inträffar på olycksplatsen kort efter kraschen. De får öva sig i att ta av sig säkerhetsbältet, använda syrgasmasker och fly i uppblåsbara rutschkanor.

Många passagerare får nämligen panik eller blir passiva i krissituationer enligt studier från Civil Aviation Authority.

– Passagerare reser säkrare om de har extra kunskaper. Kunskap motarbetar också teorier om "brace position" som florerar på internet, säger Andy Clubb på British Airways som leder kursen.

"Killer brace position"

Teorierna om "Killer brace position" tar avstamp i att flygbolagen uppmanar passagerarna att luta sig framåt i sina säten vid en krasch. Konspiratoriska röster hävdar att "brace position" ökar dödsrisken och att flygbolagen tjänar på att folk dör vid en olycka. Försäkringspengarna för en död passagerare, hävdar man, är lägre än för en allvarligt skadad.

Teorier likt denna hoppas nu British Airways ta död på och i stället utbilda krasch-ambassadörer som föregår med gott exempel.

Fler flygbolag följer efter

– Med passagerare i omgivningen som reagerar på personalens instruktioner, så kan det fåtal passagerare som kanske blivit passiva påverkas positivt av att omgivning vet vad de håller på med.

Kraschkursen startade efter att bensinbolaget BP krävt extra träning för sina anställda som flyger med British Airways till avlägsna destinationer. Platser där kunskapen om säkerhet inte är lika utbredd som i de utvecklade länderna.

Virgin Atlantic erbjuder en liknande kurs för cirka 900 kronor med namnet "Expect the Unexpected" - vänta det oväntade.

ARTIKELN HANDLAR OM