Vilken färg är du på flygplatsen?

Tunnlarna som ska göra nakenkameran överflödig

Foto: AP
På en flygsäkerhetskonferens i Holland i veckan visades de nya färgtunnlarna.
RESA

Blir du en blå, en lila eller en orange flygpassagerare?

Världens flygplatser väntar på en ny säkerhetskontroll som ska göra livet lättare för den stora majoriteten flygresenärer.

Och då handlar det om att platsa under rätt färg.

Foto: AP
Färgtunnlarna är sex meter långa och medan du passerar genom dem scannas du.

En helt ny säkerhetsmodell presenterades i samband med International Air Transport Association Aviation (IATA) Security-konferensen i Amsterdam nyligen.

Inom en snar framtid ska flygpassagerare slussas genom sex meter långa tunnlar där de får ha på sig precis allt det som nu måste plockas av i säkerhetskollen.

Under den korta tunnelgången scannas passagerarna på misstänkt material.

Blå, lila och orange

En tunnel är blå, en är lila och en tredje orange.

I den blå passerar frekventa flygresenärer, i den lila normala passagerare och i den orange personer som bedöms kräva en extra koll.

– Vi tillbringar för mycket tid på de 99,99999999 procent av passagerare som inte är ute efter att ställa till skada, säger IATA-chefen Tony Tyler.

– Genom att göra vår säkerhetskoll smartare, där vi använder oss av redan kända fakta om resenärer, får vi ett riktvärde för säkerhet och kan slussa igenom alla mycket snabbare.

Iata-chefen tillbakavisar kritik mot att det nya säkerhetstänket skulle inkräkta på antingen passagerarnas integritet eller deras religiösa tillhörighet.

Testas redan i USA

Delar av framtidens säkerhetskoll testas för övrigt redan på två amerikanska flygplatser, Dallas/Ft. Worth och Miami International.

Där har frekventa flygresenärer lämnat personlig och detaljerad information om sina flygvanor och kan på så sätt mycket smidigare ta sig igenom säkerhetskontrollen än andra passagerare.

IATA-chefen Tyler säger om ”checkpoint of the future” att dessa först kommer att introduceras på de mest trafikerade flygplatserna för att sedan spridas vidare till mindre flygplatser. Och att hela processen handlar om mellan tre till sju år.

ARTIKELN HANDLAR OM