Pan Am - verkligheten bakom nya tv-serien

Det prestigefyllda flygbolagets svenska flygvärdinnor berättar

1 av 5 | Foto: TV3, Privat
Flygvärdinnorna i TV3:s nya tv-serie ”Pan Am” och verklighetens hjälte Eva Dahlerus i Pan Am-uniform modell 60-tal och den bruna Pan Am-uniformen från 70-talet.
RESA

Nu startar tv-serien ”Pan Am” i tv.

Räkna med heta intriger och romanser för seriens fyra flygvärdinnor.

Men hur var det i verkligheten?

De svenska kvinnorna som jobbade för Pan American Airways på 60-talet berättar.

I dag förknippar man knappast jobbet som flygvärdinna på ett lågprisbolag som speciellt glamouröst.

Men på 60-talet var det annorlunda. Fick du jobb som flygvärdinna var du per definition skitsnygg och levde ett liv i lyx och glamour med hela världen som arbetsplats.

Luftens crème de la crème

Det största och häftigaste flygbolaget hette Pan American World Airways - inget annat flygbolag är så mytomspunnet och har flugit till så många destinationer. Här jobbade flygvärdinnornas crème de la crème.

Margareta Mellner, Sofi Krönlein, Madelaine Egnell, Lena Wachtmeister, Eva Dahlerus och Ingrid Westin tillhörde alla den utvalda skaran.

För flygtorget.se berättar de om livet som flygvärdinnor på Pan Am.

– Jag som kunde italienska flög på Rom nästan oavbrutet. Det var en av orsakerna till att så många svenskor anställdes, vi var språkkunniga, duktiga på service, energiska och, ja, snygga, säger Margareta Mellner.

Margareta var flygvärdinna på Pan Am under ett par år i början av 1970-talet, stationerad i New York, och hon har fortfarande kontakt med sina kompisar från flygvärdinnornas glansdagar genom föreningen World Wings International.

Ringlinje jorden runt

I slutet av 1960-talet var mer än 300 svenskor stationerade i New York. I Miami, Chicago, Washington, San Fransisco, Los Angeles och Honolulu fanns ytterligare svenskor. Drömrutten var att flyga med någon av de två klassiska PA 001 och PA 002 som gick jorden runt, den ena i östlig, den andra i västlig riktning.

– Jag flög den 97 gånger, säger Sofie Krönlein som började som flygvärdinna 1957. Den tog 10-12 dagar varje gång och gick ungefär Los Angeles-Honolulu-Hong Kong-Bankok-Delhi-Teheran-Rom-London-Los Angeles. Vi brukade stanna 24 timmar på varje plats, sedan kom nästa maskin.

   Pan Am anordnade regelbundet rekryteringsträffar på Grand Hôtel i Stockholm. Man kan nästan jämföra det med dagens Idol-uttagningar. På Pan Am kunde drömmarna förverkligas om du var snygg, singel, klarade testerna och framför allt inte var kommunist (detta var på den tiden kommunister jagades med blåslampa i USA). För de som fick jobbet väntade en fem veckor lång utbildning på Pan Am College i Miami.

"Vem ville flyga till Kiruna?"

– Jag tror att vi alla ville bort från Sverige, det var så litet och så kallt. Att börja på SAS var ju inget alternativ, vem ville flyga till Kiruna? Att komma iväg till USA var enormt stort, säger Sofie Krönlein till flygtorget.se.

När du väl fått jobbet gällde det att hålla vikten. Inför varje flygning kontrollerades uniformen, håret och underkläderna. Då och då gjordes stickprov med invägning. Pan Am hade en tabell där vikt och längd koordinerades, skriver flygtorget.se. Den som vägde mer än vad tabellen föreskrev plockades omedelbart åt sidan och fick en vecka på sig att banta.

– Det var stenhårt minns Madelaine Egnell som en gång fastnade i viktkontrollen. Jag flög direkt hem till mamma som hjälpte mig att gå ner fem kilo på en vecka.

Gifte du dig eller blev gravid var det också kört.

– Jag träffade min man redan efter ett halvår så det blev inte så lång tid ombord under 1962. Lite dålig timing, säger Lena Wachtmeister.

”Det verkar vara lite väl mycket sex”

Men det fanns rejäla fördelar också. Flygvärdinnorna fick alltid bo på de bästa hotellen, fick bra lön och rabatter på flygbiljetter och hotell.

– Ja, det var faktiskt glamour från första till sista dagen, säger Madelaine Egnell. Ena veckan var det Sean Connery eller Frank Sinatra, som alltid hade problem med toupén när han blev berusad. Nästa vecka flög vi gästarbetare från Puerto Rico som aldrig suttit i ett flygplan förut.

–  Det var en alldeles speciell känsla som inget annat flygbolag lyckats med, säger Eva Dahlerus.

Och på frågan om vad de svenska Pan Am-värdinnorna tror om TV3:s nya tv-serie…

– Jag har sett lite ur de amerikanska avsnitten. Inte är det som vi hade det och det verkar vara lite väl mycket sex, säger Ingrid Westin till flygtorget.se.

Fotnot: Tv-serien ”Pan Am” startar söndag 16 oktober i TV3 kl 21.00.

ARTIKELN HANDLAR OM