Nu har drömplanet lyft

Häng med RESA bakom spakarna på superplanet Boeing 787 Dreamliner

1 av 3
”Det är som att spela Playstation. Styr bara efter den rosa linjen och glöm inte att hissa upp hjulen så klarar du dig”, säger piloten Morten Strandås (till höger) till RESAs flygande reporter Johan Söderlund.
RESA

Över tre år försenat – i dag lyfte äntligen Boeings efterlängtade Dreamliner på sin första kommersiella flygning.

RESA har tagit en tjuvtitt på planet byggt av ”plast”.

Här är framtidens flygupplevelse.

Entrén är stor och luftig – som lobbyn på ett lyxigt hotell eller biopalats.

En häftigt ljussatt skylt med ordet ”Dreamliner” talar om var du har hamnat – på flygfantasternas Disneyland.

Här på Everett Center norr om Seattle i USA kan besökarna testa alla nyheter i flygplantillverkaren Boeings nya superflyplan, 787 Dreamliner.

Men till skillnad från vanliga nöjesparker är Dreamliner Gallery inte öppet för allmänheten.

Tre år försenad

Hit vallfärdar i stället flygbolagens vd:ar, piloter, tekniker och andra viktiga personer som är inblandade i nya flygplansinköp.

Och så jag, RESA:s reporter, som blivit inbjuden för att testa miljön och funktionerna i det efterlängtade ”drömplanet”, som efter över tre års förseningar just satts i trafik hos den första kunden All Nippon Airways.

Patty Rhodes.

–  Vi har tagit hjälp av Disney och Universal Studios för att skapa miljön i 787 Dreamliner, säger Patty Rhodes på Dreamliner Gallery.

Hon demonstrerar kabinens nya belysning i en fullskalig modell av det nya planet, en så kallad ”mockup”.

Lamporna är dolda bakom vita paneler och växlar i regnbågens alla färger. Den blå tonen är för take-off och landning. Varma kulörer simulerar solens upp- och nedgång och när det är dags att äta blir det dagsljus.

Byggd i kolfiber

787:an är världens första flygplan av plast, eller närmare bestämt kolfiber. Materialet är både starkare och lättare än metall och rostar dessutom inte.

– Vi brukar ge våra kunder en hammare och låta dem försöka ha sönder en bit av flygplanet. De får slå så hårt de kan, men jag kan stolt säga att det inte ens blir ett märke, säger Patty Rhodes.

Tack vare plastens hårdhet har Boeing kunnat göra fönstren större utan att äventyra flygplanets hållfasthet. Nu behöver man inte luta sig över sin stolsgranne vid fönsterplatsen för att kunna titta ut.

– Fönstret blockerar 99,9 procent av uv-strålningen, säger Kevin Yoo från Boeings pressavdelning och trycker på en knapp under fönstret.

Sakta tonas rutan från genomskinlig till nästan svart, som ett par riktigt mörka solglasögon.

Norwegian först i Norden

Jag fortsätter genom ”nöjesparken” och får provsitta allt från den nya toaletten till cockpiten – allting i skala 1:1.

En delegation från flygbolaget Norwegian med vd:n Bjørn Kjos i spetsen är också på plats i Dreamliner Center. De är uppslukade i en diskussion om vilka typer av säten deras Dreamliner ska utrustas med.

Norwegian är det första skandinaviska flygbolag som beställt 787:an. De ska börja flyga till New York och Bangkok 2013. Det är en flygning på åtta respektive elva timmar så det är viktigt att passagerarna sitter bekvämt.

Men vill du vara först med att flyga den nya 787:an ska du köpa en biljett med All Nippon Airways. ANA är det första flygbolag som fått det nya ”drömflygplanet” i sin flotta. I dag, den 26 oktober, gick den första flighten från Tokyo till Hongkong.

ANA har till skillnad från Norwegian lyxiga förstaklassäten om du vill maxa din Dreamliner-upplevelse.

ARTIKELN HANDLAR OM