Flyg till New York för 2500 kr t/r

Under halva priset när Norwegian startar första långlinjerna från Sverige

Boeing 787 Dreamliner är världens första passagerarplan byggt i kompositmaterial istället för metall.
RESA

I början av 2013 blir det möjligt att flyga till Bangkok och New York till lågpris.

Norwegian sätter då in fem flygplan på de båda rutterna.

En enkel till New York kan då kosta lite drygt tusen kronor.

Egentligen skulle Norwegians långlinjesatsning redan ha varit på gång.

Men så blev det strul med flygplansleveranserna.

Nu tänker lågprisbolaget lösa det genom att hyra in två Boeing 787-8 Dreamliner samtidigt som man får tre egna plan levererade under nästa år.

Lite längre fram är det den nya flygplansmodellen Dreamliner som ska stå för Norwegians långlinjer.

Rio kan bli nästa destination

Med den flygplanstypen går det att flyga nonstop från Stockholm till destinationer som Singapore, Kapstaden och Rio de Janeiro, skriver Flygtorget.

Just Rio har Norwegians vd Björn Kjos talat sig extra varm för.

– Det är en logisk destination, förklarade han på en stor turistmässa i Oslo i förra veckan.

Logisk för att den brasilianska metropolen snart står värd för både fotbolls-VM och sommar-OS, 2014 respektive 2016.

Biljettsläpp i sommar

Men innan dess handlar det om redan så populära destinationer som Bangkok och New York. Biljetterna till de linjerna ska släppas i sommar och Norwegian har tidigare antytt att lägsta tur- och returpris blir cirka 2500 kronor. Det är mindre än hälften av SAS lägsta pris på sträckan just nu, se aktuella flygpriser med alla bolag på Destination.se

Det är ungefär en tusenlapp billigare än

Norwegians nya långlinjeflotta kommer att ha sin bas i både Bangkok och New York, alltså inte hemma i Skandinavien.

Internationell besättning

Och besättningarna kommer att präglas av detsamma.

– Det blir internationella besättningar. Men naturligtvis är det öppet för vem som helst att söka, de personliga kvaliteterna går före nationalitet, säger Åsa Larsson på Norwegians Sverige-kontor.

Just flygtrafiken till USA och Asien spås öka med fyra respektive sex procent enligt branschanalytiker och det är en del av den kakan det norska lågprisbolaget nu siktar in sig på.

Drar upp till 24 ton mindre bränsle

När Dreamliner-planen sedan väl är i bruk vinner Norwegian dessutom en miljömässig fördel.

Detta nya flygplan förbrukar 17 mindre ton i bränsle mellan Skandinavien och USA samt 24 ton mindre till Bangkok jämfört med en Airbus 330-200, som exempelvis SAS samt charterbolagen Novair och Thomas Cook Scandinavia använder.