Bygger världens största flygplats

Större än Heathrow, JFK och Arlanda – tillsammans

1 av 11 | Foto: NACO
Så är det tänkt att Beijing Daxing International Airport ska se ut.
RESA

Det kinesiska flyget växer så det knakar.
När Beijing Daxing International Airport öppnar 2017 blir den världens mest trafikerade flygplats.
130 miljoner passagerare per år är 23 miljoner fler än vad London Heathrow och New York JFK i dagsläget tillsammans klarar av.

Kina rekordsatsar på flyget.
Det gäller såväl nya flygplan som infrastruktur i form av flygplatser samt transporter till och från flygplatserna.
Flygplanstillverkaren Boeing kalkylerade nyligen med att Kina under de kommande tjugo åren behöver 5260 nya flygplan för att möta efterfrågan. I dagens penningvärde motsvarar enbart den satsningen 4230 miljarder kronor.

Flest flyger inrikes

Ett viktigt framtida nav blir Beijing Daxing International Airport som man med snabbtåg ska kunna nå på 30 minuter från centrala Peking.
Trots att den 55 kvadratkilometer stora flygplatsen ska kunna transportera 130 miljoner passagerare per år handlar det i första hand om inrikes passagerare. Så snabbt beräknas den kinesiska medelklassen växa till sig.
Pekings nuvarande storflygplats, Beijing Capital International, är i nuläget världens näst mest trafikerade efter Atlanta Hartsfield Jackson i USA. Båda dessa flygplatser har det gemensamt att inrikes passagerare är i majoritet.
Flygplatsen Daxing kommer att avlasta Beijing Capital International som redan slagit i kapacitetstaket med 74 miljoner passagerare per år.

Saudiarabien etta

Den nya storflygplatsen blir dock inte störst i världen sett till ytan. Där är saudiarabiska King Fahd International Airport i Damman svårslagen med sina ofantliga 780 kvadratkilometer. Det motsvarar drygt halva Öland!
En holländsk konsultfirma, NACO, har gjort ritningarna till Daxing-flygplatsen. Designen går delvis ut på att transportera passagerare till och från terminalerna på snabbast möjliga sätt i kombination med att minska på utsläppen.
– Eftersom den nya flygplatsen i huvudsak ska hantera inrikes passagerare låg vår största utmaning i hur man bäst ska hantera passagerarnas rörelser på själva flygplatsen, säger Rik Krabbendam, chef för NACO, som nu bara väntar på att de kinesiska myndigheterna ska göra tummen upp för förslaget.

Indien växlar också upp

Kina är inte ensamt om en snar megasatsning på flyget. Grannen och rivalen Indien har också storslagna planer.
Enligt indiska The Financial Express förväntar sig den indiska regeringen tvåsiffriga procenttal i flygtrafikökning de närmaste åren. För att möta detta framtidsscenario planeras upp till 15 nya flygplatser och omfattande renoveringsarbeten på ett femtiotal redan existerande flygplatser.
– Omkring 50 flygplatser ska moderniseras inom de två närmsta åren och vi planerar för tio-femton nya flygplatser, säger landets flygminister Ajit Singh.

FAKTA

Flygboom i Gulfstaterna

Gulfstaterna kring Persiska viken är ett annat område med mycket stark expansion inom flygbranschen.
Qatar Airways är ett bra exempel på den snabba expansionstakten. 2003 hade bolaget 28 flygplan med ett begränsat destinationsnät. Nästa år, det vill säga tio år senare, kalkylerar Qatar Airways att ha cirka 120 plan och ett destinationsnät över stora delar av världen. Bolaget flyger bland annat till Stockholm, Köpenhamn och Oslo.
De största konkurrenterna heter Emirates och Etihad och uppvisar i stort sett samma utvecklingsmönster, något som bevisas av bolagens flygplansbeställningar. Qatar Airways har beställningar på 256 plan, Emirates på 225 och Etihad på 205.
Det i sin tur kräver expansion på marken.
Flygplatsen i Doha, Qatar, ska förbättras för motsvarande en miljard svenska kronor. Dessutom har en ny flygplats byggts för 97 miljarder kronor. Om tre år ska den ha kapacitet för 50 miljoner passagerare.
I Dubai finns Dubai World Central, eller Al Maktoum International Airport som den också heter. Den ska på några års sikt kunna hantera 160 miljoner passagerare. Det är mer än dubbelt vad Europas största flygplats i dag klarar av.
I Europa var det tänkt att Berlins nya storflygplats Brandenburg, Tysklands tredje största efter Frankfurt och München, skulle invigts den 3 juni i år. Men allvarliga brister i brandskyddet satte stopp för det. Nytt öppningsdatum ligger i mars månad nästa år, då Brandenburg ska ersätta Berlins nuvarande två flygplatser Tegel och Tempelhof.

ARTIKELN HANDLAR OM