Världens värsta piloter

Ibland går det vilt till i cockpit – här är 10 skräckflighter

Foto: THINKSTOCK
En del piloter ägnar sig hellre åt den privata datorn eller mobiltelefonen än åt checklistor i cockpit.
RESA

Det finns duktiga piloter – och sedan finns det dem man helst inte åker med.

Bloggaren och resejournalisten George Hobica har listat tio incidenter och olyckor, där piloterna spelat huvudrollen.

1. Piloten som ändrade riktning mitt i flygningen

"Vi ska inte till Vegas" meddelade kaptenen innan han började prata med sin styrman om att "inget spelar något roll" och "vi låter ödet bestämma".

Problemet var bara att det var just till Las Vegas som JetBlue-planet var på väg. Styrmannen efterlyste hjälp i kabinen och tillsammans med några passagerare lyckades de få kaptenen – som tappat förståndet – att lägga band på sig och göra en säker nödlandning i Amarillo, Texas.

Pilotens beteende förklarades senare med psykisk sjukdom och han blev inte dömd för händelsen.

2. Piloten som egentligen inte var pilot

Bara för att de bär uniformen betyder inte det att de kan flyga planet. Medlemmar i besättningen på en flygning mellan Delhi och Goa i Indien blev nog tveksamma till pilotens kunskaper efter en minst sagt skakig landning i Goa 2011. Men det visade sig att den landningen bara var nybörjartur. När planet vände tillbaka och skulle landa i Delhi blev pilotens brist på kunskap väldigt tydlig. Hon gjorde det elementära felet att sätta ner noshjulet först, vilket kunde ha orsakat allas död.

Det visade sig senare att hon hade förfalskat nödvändiga dokument vilka krävdes för att få sitt flygcertifikat.

3. Piloten som pratade skit om sina kollegor

Ska du snacka skit om dina kollegor – se till att de inte hör dig.

En pilot fick lära sig detta den hårda vägen efter att ha blivit avstängd från sitt arbete sedan han pratat om hur han bara jobbat med "bögar" och "mormödrar" i fyra veckor.

Han fortsatte att klaga på hur han aldrig fick gå ut med sina kollegor – och när han väl fick gå ut med två "brudar" var det ingen av dem som ville ha sex med honom.

Slutligen klagade han på att Houstons besättning var den "fulaste".

Men det som var tänkt att vara ett samtal mellan honom och styrmannen gick istället ut på flygledningens frekvens och alla plan i närheten av Houston hörde vad han pratade om.

Detta var särskilt olyckligt då flygledningen använder frekvensen till att sända ut livsviktiga instruktioner till eventuellt nödställda piloter.

Piloten bad senare om ursäkt till sina kollegor, som i sin tur inte slösat någon tid utan spridit informationen om honom till media.

4. Piloten med ett drogberoende

Indonesiska flygbolaget Lion Air har problem. Deras slogan "We make you fly" blev lite för sanningsenlig efter att en pilot testats positiv för metamfetamin – bara timmar före hans flygning. Under det senaste året har en handfull piloter blivit gripna efter att de testats positiva för drogen i de stickprovstester som gjorts på slumpmässigt utvalda anställda.

Känd som "shabu-shabu" har drogen blivit allt mer populär i Indonesien och efter den pinsamma episoden införde myndigheter en regel om att all kabinpersonal ska genomgå alkohol- och drogtest före alla flygningar.

5. Piloterna som kom fulla till jobbet

Piloter som kommer påverkade till arbetet är ingen ny företeelse. 2002 uppmanades två amerikanska piloter att vända tillbaka till terminalen när de taxat ut på Miamis flygplats. De båda hade varit ute hela natten på en sportbar och dök upp försenade till sin flight. Det blev rättegång och båda dömdes till fängelse.

Så sent som förra månaden greps en pilot på flygplatsen i Birmingham, misstänkt för att vara påverkad. Den 51-årige piloten skulle just flyga ett charterplan med hundratals passagerare. Han är nu avstängd från sitt arbete.

6. Piloterna som flög 24 mil för långt

Att missa vart man ska svänga av när man kör bil brukar inte orsaka några större problem.

Men de två piloterna på Northwest-flighten fick lära sig att det blir andra konsekvenser när det gäller flygplan.

På sträckan mellan San Diego och Twin Cities blev de två piloterna så försjukna i det de gjorde – hålla på med sina laptops, som det senare visade sig – att de inte bara missade sin destination med 24 mil utan även att hålla kontakt med flygledarna.

7. Piloten som kraschade ett fraktplan

Hittills har, lyckligtvis, inget passagerarflygplan kraschat på grund av en full pilot. Men fraktplan har dessvärre råkat ut för det.

1977 fick fyra besättningsmedlemmar och nötkreaturen de fraktade sätta livet till när en japansk pilot störtade precis efter starten i Anchorage, Alaska.

Det var en snabb flygning – planet lyfte bara knappt 50 meter innan det avstannade och sjönk till marken.

8. Piloten som sms:ade vid landning

Ni vet hur man glömmer att stänga av telefonen innan planet lyfter och när man sedan börjar närma sig marken igen strömmar det in sms? Det händer piloter också – precis när det är tänkt att planet ska landa.

Styrmannen på det österrikiska budget-bolaget kunde inte göra annat än att titta på när kaptenen valde den farligaste tidpunkten av alla att ägna sig åt sin telefon.

När de nästan träffade marken – utan landningsstället nerfällt – kastades kaptenen abrupt tillbaka till verkligheten och de kunde landa tryggt.

9. Piloten som fick ett sammanbrott

Av alla tidpunkter att få ett nervöst sammanbrott på, skulle en av de sämre kunna vara i rollen som styrman ombord på ett flygplan.

"Hans röst var klar, han lät inte som att han var full eller påverkad, men han svor och frågade efter Gud. Han sa specifikt att han ville prata med Gud", sa kaptenen efter händelsen. Efter att flyttat honom från spakarna kunde kaptenen göra en snabb och säker nödlandning på Irland.

10. Piloterna som startade ett bråk

Passagerarna på en Air India-flygning från Förenade Arabemiraten till Delhi 2009 fick en alldeles speciell underhållning ombord. De två piloterna började bråka med två i kabinpersonalen över en anklagelse om sexuella trakasserier från en kvinnlig flygvärdinna. Konfrontationen blev allt hetsigare och flyttade ut från cockpit till kabinen.

Men vem styrde planet under tiden? Oops...

Källa: Geroge Hobica, grundare av sajten airfarewatchdog.com

Inte fått nog av piloter? Läs 7 saker piloten inte vill berätta för dig. Eller 15 saker flygvärdinnan aldrig kommer att berätta för dig.