Drömplanet kan få flyga igen – men inte över vatten

Foto: AP
I luften max två timmar från närmare flygplats – det kan bli nya dråpslaget mot Boeing 787.
RESA

Boeing kämpar febrilt för att få sin senaste modell 787 Dreamliner i luften igen.

Men ännu ett bakslag hotar flygplanstillverkaren.

Planet kan bli godkänt – men inte för långflygningar över öppet hav, vilket kan sätta käppar i hjulet för Norwegian.

Norwegian har beställt Boeing 787 Dreamliner för sina kommande långlinjer till Bangkok och New York, med start i månadsskiftet maj-juni och senare i år även till Florida.

Men de 50 exemplar av 787 som hittills levererats till flygbolag runt om i världen har varit belagda med flygförbud sedan den 16 januari i år. Detta sedan litiumbatterier som ingår i planets system överhettats.

Boeing har jobbat intensivt med problemet och presenterade för några veckor sedan ett förslag på en lösning för den amerikanska luftfartsmyndigheten FAA (Federal Aviation Administration).

”Ett hårt slag”

Men innan planet får sättas i trafik igen måste omfattande testflygningar med den nya batterilösningen genomföras. Och flygplansexperter och företrädare för den amerikanska regeringen säger nu att FAA därefter kan belägga Dreamlinern med restriktioner, åtminstone tillfälliga.

Det skulle i så fall handla om att planet inte får genomföra långa flygningar över öppet vatten, till exempel tvärs över Atlanten.

– Om FAA bara godkänner flygningar över land blir det ett hårt slag mot 787:an, säger Scott Hamilton, flygplansanalytiker på företaget Leeham i Seattle.

Kostar Boeing miljarder

Före flygförbudet tilläts Dreamlinern att flyga på rutter belägna max tre timmar från närmaste flygplats. Boeing hade begärt att FAA skulle utöka radien till fem och en halv timme – men nu kan det bli tvärtom, en inskränkning till max två timmar från närmaste flygplats.

Blir det så får en rad flygbbolag som köpt planet till sina långdistanslinjer problem.

Det i sin tur kommer att kosta Boeing ytterligare skadeståndspengar. Problemen med Dreamlinern har redan kostat flygplanstillverkaren motsvarande cirka tre miljarder kronor i förlorad inkomst och kompensation till flygbolag, uppger nyhetsbyrån Reuters.

FAA säger att det är för tidigt att diskutera vilka eventuella restriktioner som Dreamlinern kan beläggas med.

Norwegian har, för att rädda premiären av långlinjerna till sommaren, hyrt in två Airbus 340 som ersättare om leveransen av de beställda Dreamliner-planen försenas ytterligare.