SAS köper Airbus nya superplan

Foto: AIRBUS
Airbus 350-900 har plats för över 300 passagerare.
RESA

Boeing eller Airbus?

Frågan om vilken tillverkare som ska få leverera nya långdistansplan till hårt pressade SAS har hängt i luften länge.

I dag kom svaret: SAS väljer Airbus nya superplan A350.

SAS och Airbus bekräftade i dag att man skrivit ett preliminärt avtal med europeiska Airbus för tolv nya långdistansplan.

Det gäller dels åtta av den helt nya modellen Airbus 350-900, dels fyra av den kommande versionen av befintliga modellen A330-300.

Ordern är värd 3,3 miljarder dollar (cirka 20 miljarder kronor). I avtalet med Airbus ingår även en uppgradering av kabinerna i delar av den befintliga långdistansflottan.

Levereras från 2015

SAS flyger redan idag med Airbus-plan på sina långlinjer. Dels fyrmotoriga A340-300, som Airbus redan tagit ur produktion på grund av obefintlig efterfrågan, dels tvåmotoriga A330-300.

Men de planen är mer än tio år gamla och SAS har därför en längre tid funderat på lämpliga ersättare.

De nya Airbusplanen ska levereras från 2015 (A330) respektive 2018 (A350). Kabinuppgraderingen av upp till sju av de befintliga A330/340 sker under 2015.

Gör som Finnair

Airbus nya modell A350 kom i luften för första gången den 14 juni. De första exemplaren ska sättas i trafik i slutet av 2014, om allt går som planerat.

Det gör det dock sällan när det gäller nya flygplanstyper. När Boeing levererade det första exempelaret av 787 Dreamliner hösten 2011 var det över två år försenat. Och modellen drabbades av nya problem i vintras och fick då flygförbud i tre månader.

Både A350 och B787 är till största delen tillverkade av kompositmaterial istället för metall, allt för att göra planen lättare och bränslesnålare.

Även Finnair har beställt nya Airbus 350, medan Norwegian i dagarna får det första exemplaret av sina hett efterlängtade – och flera månader försenade – Boeing 787 Dreamliner.

ARTIKELN HANDLAR OM