Allergiske Marcus, 19, hånades på planet

1 av 2 | Foto: CAROLINA BYRMO
Felix Broberg, 18, Adahm Lotthagen, 18, Marcus Löfgren, 19, och Lucas Leonardo, 17, hade varit i Berlin på konsert. Hemresan skulle gå med Air Berlin men när Marcus berättade om sin nötallergi blev det kalla handen. ”Bemötandet var så respektlöst och det värsta jag varit med om.
RESA

Svenske Marcus Löfgren, 19, har svår jordnötsallergi och kan lätt få ett anfall.

Men när han med tre vänner skulle flyga hem från Berlin visade flygbesättningen ingen förståelse – och hånskämtade i stället om hans problem.

– De sa att jag kunde sitta längst bak i planet med en påse över huvudet, säger Marcus till Aftonbladet.

Flygbolaget Air Berlin tillbakavisar däremot uppgifterna.

I förra veckan flög Marcus Löfgren, 19, tillsammans med vännerna Felix Broberg, 18, Adahm Lotthagen, 18, och Lucas Leonardo, 17, till Berlin för att gå på konsert.

Då Marcus lider av svår jordnötsallergi har han alltid med sig mediciner som kortison och adrenalinsprutor. Dessutom tar han bromsmediciner i förebyggande syfte om risken finns att han är i närheten av jordnötter.

– Det är så att jag inte skulle kunna andas om jag är i närheten av jordnötter, säger Marcus.

Därför hade de också meddelat Air Berlin om detta i förhoppning om att besättningen skulle undvika att sälja jordnötter och meddela andra passagerare om att vara försiktiga.

Och det fungerade utmärkt, åtminstone på vägen till Berlin då personalen gjorde ett utrop om allergin, och dessutom höll koll så att Marcus mådde bra.

Var respektlöst

Men när de i onsdags skulle flyga hem havererade det, enligt Marcus och hans vänner.

– Det var andra bullar då. Bemötandet var så respektlöst och det värsta jag varit med om, säger Marcus.

På flygplatsen pratade de först med personal på Air Berlins desk, som menade att de inte fått höra om hans allergi, trots mejlen. De uppgav däremot att de skulle skicka vidare informationen. Men inte heller personalen vid gaten fick meddelandet utan hänvisade till besättningen på planet, som i sin tur inte heller fått höra något.

– Vi tänkte dubbelkolla med personalen när vi klev ombord planet och jag möter kaptenen och de första flygvärdinnorna och berättar hur det ligger till, säger Marcus.

Hans vän Adahm Lotthagen fyller i:

– När vi pratar med piloten där säger han att de visst ska sälja jordnötter. Sedan säger han att vi ska få sitta längst bak och sätta en påse över huvudet för att lösa problemet.

Även om det var menat som ett skämt hade vännerna svårt att uppskatta det och först efter en längre diskussion med personalen lyckades de få förstått att de ändå inte skulle sälja jordnötter på planet, och vännerna satte sig på sina platser.

Kunde inte lova

Men när inget meddelande utropades i högtalarna gick de fram och pratade på nytt med flygvärdinnorna. Då fick de till svar att de inte skulle göra det. De kunde inte heller lova att jordnötter inte skulle säljas.

– ”No announcement”, sa de. Då sa jag att vi måste gå av planet, säger Adahm Lotthagen.

– ”Now or never”, ska flygvärdinnorna då ha svarat, uppger han.

Då bestämde sig alla fyra vännerna för att gå av planet, samtidigt som bagaget lastades av och en buss körts fram för att hämta dem kom besättningen fram igen och sa att de ändrat sig och inte alls skulle sälja jordnötter.

– Vi tog ändå beslutet att gå av för säkerhets skull, säger Adahm.

Hos Air Berlin har man talat med besättningen och de har inte upplevt händelsen som de svenska vännerna.

– I det här fallet informerades cockpiten av besättningen om att det fanns en gäst ombord som var extrem allergisk och gick med på att inte sälja något som innehöll jordnötter under flygningen. Även om våra besättningar utropar personliga meddelanden så kan vi inte garanteras att det inte finns spår av nötter i planet från tidigare flygningar eller i livsmedel där det inte tydligt står att det innehåller jordnötter och som konsumeras av andra passagerare, säger Janina Zitz vid flygbolagets presstjänst.

Besättningen förnekar att någon skulle ha skämtat om att Marcus skulle behöva ha en påse över huvudet.

– Av den informationen som jag har fått så har någon sådan kommentar inte fällts, säger Janina Zitz.

Bättre bemötande

Tillbaka på flygplatsen fick de själva försöka hitta nya biljetter, men de enda som fanns tillgängliga inom rimlig tid var hos Air Berlin. De fick be sina föräldrar köpa dem på nätet, då de inte kunde få boka om dem vid flygbolagets informationsdesk.

– Alltihop var ju hemskt. Jag har mått dåligt över min jordnötsallergi hela livet, men nu drabbade det ju även mina vänner.

Adahm fick ta ett SAS-plan, men de tre övriga vännerna fick plats på nästa Air Berlin-plan. Där fick de helt annat bemötande av besättningen.

– De var riktiga människor. De gjorde utrop i högtalarna, visste precis var vi satt och flygvärdinnorna kom fram till mig och frågade om allt var bra under resan.

Air Berlin menar att det är upp till varje enskild besättning om man vill göra ett utrop, men menar samtidigt att man inte kan garantera säkerheten då de inte kan ansvara för hur övriga passagerare agerar.

– Vi beklagar innerligt olägenheten som den grupp av passagerare upplevde på vägen mellan Berlin och Stockholm. Vår besättning rekommenderas vanligtvis att inte utropa personliga meddelanden för passagerare ombord. Men om de väljer att göra det kan inte Air Berlin eller besättningen ombord göras ansvariga för att andra passagerare ombord ska följa det, säger Janina Zitz.