Finland tar över efter tyska färjefiaskot

Bygger nya fartyg åt Scandlines

Foto: SCANDLINES
De tyskbyggda färjorna var nästan klara för leverans när Scandlines hävde köpet.
RESA

Scandlines nya färjor var så dåligt byggda att de aldrig sattes i trafik.

Nu får Finland chansen att göra om och göra rätt.

Redan inför förra sommaren var det meningen att Scandlines skulle sätta två nya färjor i trafik på paradlinjen från Gedser i Danmark till Rostock i norra Tyskland.

Men leveransen blev försenad. Och när fartygen nästan var klara visade de sig vara för dåligt byggda.

”De två nybyggda fartygen uppfyller inte specifikationerna i kontrakten. Det gäller speciellt dödvikten och stabiliteten, vilket skulle kräva omfattande ändringar innan de skulle kunna sättas in på linjen Gedser-Rostock”, skrev Scandlines i ett pressmeddelande i november förra året – och hävde hela köpet.

Nu har företaget skrivit på ett så kallat intentionsavtal med finländska varvet STX i Åbo om att bygga två ersättare för fiaskofärjorna.

Drivs som Viking Grace

Fartygen ska levereras våren 2015. De blir dubbeländade (alltså likadana i för och akter) för att också kunna sättas in på den populära linjen Rödby–Puttgarden. Kapacitet blir 1300 passagerare och 72 lastbilar eller 382 personbilar.

För krisdrabbade STX i Finland är avtalet mer än välkommet. Sedan varvet byggt världens två största kryssningsfartyg och Finlandsfärjan Viking Grace har orderböckerna gapat nästan tomma. Ett försök att få med finska staten i bygget av nya jättekryssare misslyckades också, den ordern gick istället till STX i Frankrike.

Scandlines nya färjor kommer att drivas med flytande naturgas (LNG), som Viking Grace var först i världen med bland stora passagerarfartyg. Bränslet reducerar utsläpp av kväve, koldioxid och partiklar, samtidigt som svavelutsläppen blir närmast obefintliga.

Under sommaren kommer Scandlines och STX att förhandla fram ett slutligt kontrakt.