Karin först i världen som kvinnlig kapten

1 av 3 | Foto: PRIVAT
RESA

Fartygskapten – då tänker du kanske på burdusa, ­väderbitna grabbar som Baines i Onedinlinjen eller ­Haddock i Tintin.

Men på en handfull av världens kryssningsfartyg är det kvinnor som styr. En av dem är svenska.

– Ett och annat höjt ögonbryn har jag mött, säger Karin Stahre-Janson, 45.

När hon 2007 befordrades till kapten på fartyget Monarch of the Seas var hon ­första kvinna i ­världen att ta befäl på ett större kryssningsfartyg.

Men vägen dit började redan i tonåren.

– Jag var involverad i Svenska ­Kryssarklubbens seglarskola och blev ­intresserad av sjön under den tiden. ­Började sedan yrkesbanan på ­tank­fartyg och arbetade mig upp på flera olika ­fartyg till överstyrman. 1997 beslöt jag mig för att prova på kryssnings­branschen efter att ha sett en plats­annons för Royal Caribbean Cruise Line. Sedan dess har jag jobbat där som 1st officer, Chief officer, Staff captain och de senaste sex åren som kapten.

Sedan i höstas för Karin Stahre-Janson befälet på Majesty of the Seas, ett drygt 20 år gammalt fartyg som är ett av de mindre i Royal Caribbeans flotta. Men drygt 2700 gäster och 830 besättningsmedlemmar ryms ändå på det 269 meter långa och tolv däck höga fartyget, så det är en hel del att hålla reda på.

Vilka är de viktigaste egen­skaperna för att bli en bra kapten?

– Tålamod, kunskap, beslutsamhet och förmåga att arbeta i lag med många olika människor med olika bakgrund.

Av världens 250-300 kryssningsfartyg har bara en handfull ­kvinnliga kaptener. Hur ska ni bli fler?

– Bra fråga... De flesta tjejer slutar när de vill bilda familj, eftersom få män vill ställa upp och ta fullt ansvar minst sex månader om året då vi arbetar.

Själv har Karin Stahre-Janson offrat ­familjelivet för livet till sjöss.

– Lite sent i livet för mig att bilda familj nu men det är inget jag personligen saknar.

Har du mött människor i ditt yrkesliv som haft svårt att acceptera en kvinnlig kapten?

– Inte så många för att vara ärlig. Ett och annat höjt ögonbryn men de flesta ser till vad man kan och inte till vem man är. Det ar det som räknas.

Har du någonsin som kapten varit orolig eller känt att du inte haft kontroll på situationen?

– Väder är en av få saker man inte kan reglera. Men man måste vara förberedd på allt och ta rätt beslut i alla lägen. Det finns situationer då man undrar om det ar rätt beslut men man måste också lita på att alla i teamet hjälper till med sin kunskap och erfarenhet. Det är nyckeln till framgång.

Vilka farvatten är de mest ­svårnavigerade?

– Engelska kanalen, Öresund samt Stora och Lilla Bält.

Som en verklig expert har Karin ­Stahre-Janson tre tips på fina kryssningsdestinationer:

– Jag rekommenderar verkligen Alaska, Medelhavet och de norska fjordarna.

Ditt eget favoritresmål i världen?

– Jag gillar att resa till Asien.

Kommer du någonsin att lämna ­livet till sjöss?

– Ett liv iland kan bli aktuellt i en framtid men inte än. Jag tror att det blir en enorm omställning...

Till sist, vart går din drömresa?

– Så många ställen kvar att upptäcka, även om jag reser mycket privat. Kan inte ­specificera drömresan eftersom varje resa är ett äventyr om man bara vill och vågar!

FAKTA

Namn: Karin Stahre-Janson.

Ålder: 45.

Hemort: Göteborg (född och uppvuxen i Strömstad). Familj: Singel.

Kapten sedan: 2007.

Fartyg: Majesty of the Seas ­(nuvarande) och Monarch of the Seas, bägge Royal Caribbean ­Cruise Line. I augusti 2016 kommer dock Majesty of the Seas att lämna Royal Caribbean och flytta till spanska rederiet Pullmantur.

Inkomst: Enligt Abu Dhabi-baserade tidningen The ­National tjänade en kapten på ett kryssningsfartyg i snitt drygt 153000 US-dollar om året (knappt 1,1 miljoner kronor) år 2012. Medan snittlönen för en pilot i Förenade Arabemiraten samma år låg på 122000 dollar (cirka 855000 kronor).

4 kvinnliga kaptener till

Foto: CUNARD
Inger Klein Thorhauge.

Inger Klein Thorhauge

Ålder: 46.

Fartyg: Queen ­Victoria (Cunard).

Kapten sedan: 2010.

Från: Färöarna.

5 frågor till Inger Klein Thorhauge

Hur blev du kryssningskapten?

– Jag kommer ju från Färöarna så havet har alltid varit en del av mitt liv. Till Cunard kom jag till första gången 1997. Sedan arbetade jag några år för andra rederier på olika befattningar innan jag 2010 återvände till Cunard för att bli kapten på Queen Victoria.

Hur håller man en besättning på 900 personer från en rad olika kulturer på bra humör?

– Det är egentligen inte så svårt, bara man föregår med gott exempel och alla behandlar varandra med respekt.

Har du mött många fördomar mot dig som kvinnlig kapten?

– Det finns alltid en och annan som har svårt att acceptera en kvinna som kapten. Men oftast har jag tvärtom blivit positivt överraskad.

Kommer du någonsin att ge upp livet till sjöss?

– Ja, det tror jag faktiskt. Jag har en make och han har tre barn sedan tidigare. Men vi får se när det blir framöver.

Till sist, vart går din drömresa?

– Jag har många favoritresmål. Varje del av världen har sin charm och därför gillar jag att vi byter rutt beroende på årstid.

Foto: PRIVAT
Lis Lauritzen

Lis Lauritzen

Ålder: 42.

Fartyg: Vision of the Seas (Royal ­Caribbean).

Kapten sedan: 2008.

Från: Danmark ­(pappa är dansk, mamma från Japan).

5 frågor till Lis Lauritzen

Hur blev du kryssningskapten?

– De första tio åren till sjöss tillbringade jag på fraktfartyg runt om i världen, bland annat i Sydamerika, Indonesien och Australien. Sedan 1998 har jag arbetat för Royal Caribbean. Mitt första kaptensuppdrag fick jag 2008 och sedan 2011 är mitt fartyg Vision of the Seas.

Vilka farvatten är mest svårnavigerade?

– Sett till var fartygstrafiken är som tätast så är det kring en del hamnar i Asien samt Östersjön och Stora Bält.

Vilket kryssningsresmål i världen gillar du bäst?

– Alaska och norska fjordarna, makalöst vackert. Och jag tycker om Stockholms skärgård, de senaste åren har Vision of the Seas tillbringat somrarna i Östersjön.

Funderar du någonsin på at kliva iland och bosätta dig där?

– Nej, då måste det hända något stort. Jag har inga barn och har levt till sjöss i 25 år.

Till sist, vart går din drömresa?

– Jag har inget enskilt drömresmål. Jag hade på min hinklista att nå Afrikas högsta topp, Mount Kilimanjaro, och det gjorde jag för några år sedan. Det var fantastiskt!

Foto: P&O CRUISES
Sarah Breton.

Sarah Breton

Ålder: 48.

Fartyg: P&O Arcadia (P&O Cruises).

Kapten sedan: 2010.

Från: England.

Kommentar: Brittiska rederiet P&O har funnits sedan 1822 men det dröjde ända till 2010 innan det fick en kvinnlig kapten. Sarah Breton tog då över rodret på fartyget Artemis. I december i fjol blev hon kapten på den betydligt större Arcadia, som är 290 meter lång och tar närmare 2000 gäster.

Foto: SILVERSEA CRUISES
Margrith Ettlin.

Margrith Ettlin

Ålder: Ingen uppgift.

Fartyg: Silver ­Explorer (Silversea Cruises).

Kapten sedan: 2013.

Från: Schweiz.

Kommentar: Senaste kvinnan att bli kapten på ett kryssningsfartyg. Den 7 augusti 2013 tog hon över expeditionsfartyget Silver Explorer, som bara tar 132 gäster och bland annat gör kryssningar till Antarktis.

ARTIKELN HANDLAR OM