Nya fartyg blir ”havets Iphone”

1 av 4 | Foto: MSC CRUISES
MSC:s nya fartyg får fler restauranger, barer och butiker vända ut mot havet, närmare vattenytan.
RESA

I framtiden behöver kryssningsresenärer inte oroa sig för att få frisyren spolierad av blåst ute på däck.

Italienska MSC har beställt två nya fartyg där speciella vindavvisare ser till att ingen störs av havsbrisen.

Rederiet betecknar redan fartygen som ”kryssningarnas svar på Iphone”.

Fartygen ska byggas av italienska Fincantieri-koncernen. Ett trendbrott för italienska MSC, som valt att lägga sina fartygsbeställningar i Frankrike de senaste åren – vilket väckt ont blod i hemlandet Italien.

De två nya fartygen blir 323 meter långa och kan ta 5300 gäster vardera. Den totala byggkostnaden uppskattas till motsvarande drygt 18 miljarder kronor.

– Från första kontakten med Fincantieri var vi inställda på att designa två fartyg som är revolutionerande i sin uppbyggnad, helt olika alla existerande fartyg. En havets Iphone, säger Pierfrancesco Vago, styrelseordförande i MSC Cruises, enligt brittiska Mail Online.

Trenden är ute

Fartygen hakar även på trenden som Norwegian Cruise Line startade med sina nya fartyg Breakaway och Getaway – som hade premiär 2013 respektive 2014 – där en större del av nöjesutbudet placerats vänt ut mot havet, till exempel restauranger och barer.

MSC kallar detta koncept för Seaside. I det ingår promenaddäck närmare vattenytan samt barer och shopping ute i det fria.

Det är här vindavvisarna blir ett viktigt inslag. Målet är att gästerna ska kunna sitta utomhus när fartyget åker utan att bli besvärade av stark blåst.

Kan bli sju nybyggen

Hur det fungerar i praktiken återstår att se. De nya fartygen får premiär i november 2017 respektive maj 2018.

Tidigare i vår beställde MSC ytterligare två nya fartyg, som byggs i Frankrike och är de största i rederiets historia. Dessa kan ta 5700 gäster och levereras 2017 respektive 2019.

MSC har också option på ytterligare tre fartyg. Med nybeställningarna räknar MSC med att fördubbla sin kapacitet fram till 2022.

Fler rederier satsar också på spektakulära nybyggen. Exempelvis har Royal Caribbean fem nya fartyg på gång, bland annat två systerfartyg till världens överlägset största kryssningsfartyg, Oasis of the Seas och Allure of the Seas.

 I början av november hade Quantum of the Seas premiär, som har har flera unika attraktioner ombord. Systerfartyget Anthem of the Seas kommer våren 2015.

ARTIKELN HANDLAR OM