10 händelser som lyfte Östersjön

Så blev kryssningar över Ålands hav ett svenskt folknöje

Foto: VIKING LINE
Med bilfärjornas intåg tog trafiken över Österjön fart.
RESA

Det har aldrig varit populärare än nu att kryssa över Ålands hav.

Nästan nio miljoner passagerare reste med båt till Finland under 2013, många av dem kryssningsresenärer.

Resa har grävt i historien och hittat tio milstolpar i Östersjötrafikens historia.

1. Ångbåtarna gör entré

Från början var det nästan enbart frakt som gällde över Ålands hav. Men efter första världskriget kom ångbåtstrafiken igång på allvar.

Stockholms Rederi AB Svea började då att samarbeta med de två finska rederierna Finska Ångfartygs AB (FÅA) och Ångfartygs AB Bore. Man marknadsförde sig som De Samseglande.

Det blev början till dagens Silja Line.

Foto: VIKING LINE
SS Viking sattes i trafik 1959.

2. Första bilfärjan

Under 1950-talet blev det möjligt för den vanliga arbetaren att köpa bil. Givetvis skulle bilen med på semesterresan. Lyftkranarna fick arbeta hårt innan någon kom på att bilarna kunde rulla ombord för egen maskin.

En av de allra första bilfärjorna var SS Viking, Vikinglinjens första fartyg, som sattes i trafik 1 juni 1959 mellan Finland och Sverige. Rutten var Galtby–Mariehamn–Gräddö.

Foto: VIKING LINE
Stockholm ström tidigt 1970-tal, med Viking Lines fartyg längs Stadsgården och Siljas på Skeppsbron.

3. Viking Line bildas

De mindre rederierna kände snart att konkurrensen från De Samseglande började bli för stark.

Vikinglinjen, Sallyrederierna och gotländska Rederi AB Slite beslutade sig 1966 för att gå samman och segla under samma färg, den röda kulör som fortfarande är Viking Lines kännetecken.

Foto: BÖRJE THURESSON
Billig oxfilé i Mariehamn lockade många på 1960-talet.

4. ”Filéturisterna” fyller butiken

I mitten av 1960-talet hade Stockholmsfruarna upptäckt möjligheten att kryssa till Åland över dagen för att handla billigt i köpmannen Mathias Erikssons butik i Mariehamn. På hemvägen köpte damerna en flaska konjak för att blidka den väntande äkta maken.

Internt kallade rederierna tanterna för ”filéturister”. Filéturismen var lönsam då resenärerna åt, drack och handlade allt utom smör och oxfilé ombord.

Göteborgsrederiet Stena Line kom med sin lilla båt Jätten Finn för att kapa åt sig en del av kakan. Fribiljetterna haglade över resenärerna.

Borta i minst 24 timmar – annars problem i tullen...

5. 24-timmarsregeln införs

Filéturismen fick ett abrupt slut den första januari 1967, då den avskydda 24-timmarsregeln infördes. Regeln innebar att resenärerna skulle visa att de varit bortresta i 24 timmar för att få föra iland alkohol och tobak tullfritt.

Rederierna kontrade med att erbjuda passagerarna gratis hotellövernattning på Åland för att ombordförsäljningen skulle behålla sin omsättning.

Foto: BIRKA CRUISES
Prinsessan.

6. Rederiernas svar: 24-timmarskryssning

I början av 1970-talet började rederierna tänka mer affärsmässigt gällande biljettpriserna.

I stället för att gödsla med fribiljetter sålde man 24-timmarskryssningar, bland annat konferenspaket, vilket uppskattades av företagarna som fick skatteavdrag och kunde bjuda sina anställda på ett välförtjänt avbrott i arbetet.

Antalet hyttplatser utökades så att passagerarna kunde få en god natts sömn. De som inte hade råd med hytt slappade i sittsalongen i stället.

Det första 24-timmarsfartyget var Prinsessan, som seglade för Ålandslinjen (som senare blev Birka Line).

Foto: BIRKA CRUISES
Birka Princess.

7. Första fartyget utan bildäck

På 1980-talet hade rederierna insett att det finns marknad för två sorters trafik över Ålands hav. Dels frakt mellan finska fastlandet och Sverige, dels nöjeskryssningar Åland tur och retur.

Birka Line var först med att beställa ett renodlat kryssningsfartyg utan bildäck. Hon sattes i trafik 1986 och fick namnet Birka Princess. 

Tre år senare följde konkurrenten Viking Line upp med M/S Athena.

Foto: SILJA LINE
Silja Europa.

8. Största fartyget har premiär

Under 1980- och 90-talet växte Östersjöfartygen i storlek och kampen om passagerarna hårdnade.

1993 sattes Silja Europa i trafik, ett fartyg som från början byggdes för Viking Line. Hon hade plats för hela 3123 passagerare och ombord fanns bland annat världens första flytande McDonalds-restaurang.

Silja Europa fick trafikera Siljas paradlinje, Helsingfors–Stockholm. Tidigare i år chartrades fartyget ut till Australien.

Foto: ANDERS HEDBERG
Shopping är en het trend på Östersjön och taxfreebutikerna blir allt större. Den här är belägen på Silja Serenade.

9. Taxfreeförsäljningen räddas

År 1999 kom EU-direktivet som innebär att Åland räknas som taxfreezon. I dag gör alla Finlandsbåtar ett strandhugg på Åland, för att rädda taxfreeförsäljningen ombord.

Foto: ANDERS HEDBERG
Viking Grace tar 2800 gäster och är 218 meter lång.

10. Första gasfärjan

Den 15 januari 2013 sattes Viking Grace i trafik mellan Åbo och Stockholm. Intresset inför premiären var rekordstort och Viking Line kunde räkna in över 300000 förhandsbokningar.

Viking Grace är världens största fartyg som drivs med flytande naturgas (LNG) och därmed klart renast på Ålands hav.

Ombord används dessutom energisnål led-belysning, dricksvattnet serveras i återvinningsbara glasflaskor och inom kort installeras en ny svensk uppfinning som ska omvandla överskottvärme från maskinerna till el.

Lasse Jansson