Fem plus till Lisebergs nya monster

Aftonbladet lät experten testa nya bergoch- dalbanan

RESA

GÖTEBORG

Tio gånger lättar rumpan från sätet.

I första backen åker vi i 90 kilometer i timmen nerför - innan vi nästan slår pannan i träbalkarna.

Foto: ROGER LUNDSTEN
Vilken känsla Postbudet och åkexperten Bertram Andersson från Hallsberg tog tre turer med Lisebergs nya berg- och dalbana Balder. Betyget blev det högsta - fem plus.

Den kallas för Balder och ser ut som ett gigantiskt plockepinn.

På premiärturen väljer vi platserna längst fram i första vagnen. Ljudet från kedjan som drar upp tåget för första backen rasslar oroväckande. Men det knakar inte i konstruktionen av impregnerat trä.

Proffsåkare

Entusiasten Bertram Anderson, 54, njuter. Han har testat 146 bergochdalbanor i Nordamerika och Europa. Och berömmer Balder.

- Ovanligt brant och häftigt i början, säger han.

Högsta punkten ligger 36 meter upp, lutningen i första släppet är 70 grader.

- Unikt att tåget håller farten. Det rycker inte och stannar till, säger Bertram.

- Men det kunde ha varit större kurvor. Då varar upplevelsen längre, säger han.

Bertram sträcker upp armarna i luften och slår inte i balkarna.

- Jag vet att de har testat att det finns plats, säger han.

Andra åket gör vi på platserna allra längst bak. Vi får fin utsikt över stora delar av Göteborg.

Den här gången lyder ögonlocken under hela den 128 sekunder långa färden.

100 miljoner

Rumpan lättar under ett kort ögonblick - tio gånger under den dryga kilometern.

Tredje åket, mitt i tåget, känns riktigt bekvämt.

Balder tog drygt sju månader att bygga.

Den har kostat 100 miljoner kronor.

- Kontrollerad skräck. Balder får fem plus, säger postbudet Bertram från Hallsberg.

Kerstin Danielson