Semesterguide eller resporr?

Resas charterproffs synar sommar- katalogerna

RESA

Charterbolagen lägger ner flera miljoner kronor på sina nya kataloger.

Men vilken betydelse har de egentligen?

Är de bara förförisk semesterporr eller viktiga uppslagsverk?

Aftonbladet Resa lät en panel av erfarna resenärer bläddra och bedöma.

Foto: Pär Johansson
Aftonbladet Resas panel Jan Rissler, 68, Helena Höök, 43, och Zacharias Elinder, 20, recenserar årets sommarkataloger, påkostade som vanligt.

Två gånger om året kommer katalogerna, en för sommaren och en för vintersäsongen. En viktig tid för bolagen som måste visa upp nya, spännande resmål för att visa att man är med i täten och få oss att satsa semesterpengarna på just dem.

De stora charterbolagen, Ving, Always, Spies, Fritidsresor och Apollo, tävlar om att vara först med sina sommarkataloger. Redan i oktober dök den första upp.

Största förändringen i år är Spies omvandling till fullfjädrat budgetbolag. Katalogen har bantats ned till en tunn broschyr utan prislista, den finns bara på internet.

Dåligt, tycker panelen.

– Om man skriver ut den på en svartvit A4 blir den hopplös att läsa, och alla har inte internet, säger Jan Rissler.

Dessutom är katalogen ful.

– Förskräcklig. Man behöver inte ha dålig layout bara för att man är billig.

Zacharias Elinder är den enda som hittar en förmildrande omständighet – det enkla utförandet signalerar budget och kan locka ungdomar med ont om pengar.

”Som bostadsannonserna”

Alla kataloger har förskönande omskrivningarna om resmålen.

– De är precis som bostadsannonser, står det att läget är lite störigt tänker man direkt ”där kan man inte bo”, säger Helena Höök.

Panelen efterlyser ärligare omdömen och fler beskrivningar av själva orten.

– De kan till och med få Magaluf på Mallorca att låta gulligt, men det var det verkligen inte när vi var där, säger Helena Höök.

– Men Ving är bra när det gäller hotellen eftersom de skriver tydligt vilka de riktar sig till, säger Zacharias Elinder.

Tack vare internet kan man söka information själv och det är en medveten strategi från charterbolagen att banta katalogerna, både av kostnadsskäl och för miljöns skull.

Panelen är överens om att man egentligen kan klara sig utan katalogen men att den fyller ett syfte som härligt ögongodis.

– Ofta går man på tips från släkt och vänner, sedan kollar man i tidningsannonser eller på resebyrån vem som har resor dit, säger Jan Rissler.

Själv använder han katalogerna mest när han redan har bokat resan, för att bläddra och drömma.

– Sedan kan man sitta där med katalogen och gotta sig.

Fakta om charterpanelen

Åsa Erlandson