Inrikes

Vinna eller försvinna med lyx-Volvo

INRIKES

Provkörning. Ödesmodellerna har räknats många gånger för Volvo. Men med nya lyxiga XC90 - som är byggd på biltillverkarens helt nya plattform - handlar det om att bära eller brista.

Under några veckor får hundratals journalister från hela världen provköra Volvos nya flaggskepp i spanska Calafell, knappt tio mil utanför Barcelona. Modellen beskrivs samstämmigt av journalister som extremt viktig för Volvos framtid. Den nya plattformen är den första som utvecklats i Göteborg sedan kinesiska Geely tog över ägandet.

– Det är en spännande bil på flera sätt eftersom den markerar Volvos första riktiga satsning mot lyxklassen. Man har försökt i många år med olika bilar, men nu är det nu eller aldrig. Det är dessutom den första bilen med Volvos nya tekniska plattform, säger motorjournalisten Erik Lund på telefon från Spanien.

Han är en av de första journalisterna som fått sätta sig i toppversionen XC90 T8, som är en laddhybrid med en elmotor vid sidan av den fyrcylindriga bensinmotorn.

– Det är en ny modell, men framför allt ett nytt tänkande från Volvo. När den går i eco-läge är det den snålaste i klassen, bland stora suv:ar, säger Erik Lund.

Det finns ett stort sug efter stora, dyra bilar på flera tillväxtmarknader i öst. Med nya XC90 vill Volvo konkurrera med etablerade lyxmodeller som Audi Q7, BMW X5 och Mercedes ML.

– Man ska inte dra för långtgående slutsatser efter en första provkörning, men på många punkter står sig nya XC90 väl i den här klassen, säger Erik Lund.

De första reaktionerna i internationella medier verkar dela Erik Lunds bedömning, med några invändningar mot den stora pekskärmen där de flesta av bilens funktioner styrs.

TT

Publisert:

Aftonbladet

/

Senaste Nytt

/

Inrikes