Inrikes

Mer "stekta ägg" i påskägget

INRIKES

Stockholm. Godishandlarna gnuggar händerna inför påsken, årets största försäljningsperiod. Och själva påskägget fortsätter att utvecklas.

Vissa skulle kunna komma från en dinosaurie, andra från en struts. Få - knappt några - av de påskägg som finns till försäljning har storleksmässigt några likheter med de ägg vi äter till frukostbordet. Men enligt Meta Troell, omvärldsanalytiker på Svensk Handel, blir inte påskäggen längre större.

– Och i stället för att man koncentrerar sig på innehållet så har ägget i sig fått en större betydelse som förpackning. Det finns vackra plåtägg som ser ut som Fabergéägg, säger hon och nämner att äggen numera säljs i alla typer av butiker.

I en hobby- och materialbutik i centrala Stockholm finns påskägg i massor. Här finner vi mycket riktigt även plåtägg. Men de flesta är av papp, med traditionella motiv som påskharar, men även ett alternativt med en robot ligger i hyllorna.

– Vi säljer mycket av allt, alla är jättepopulära, intygar butiksbiträdet Henric Hallgren.

Och vad stoppar vi då i våra ägg? Antagligen en hel del lösgodis. För godisgrossisten Candyking är nämligen påsken den enskilt största försäljningsperioden, uppger affärsutvecklaren Henrik Jacobson. Förutom choklad- och dragéägg ökar också försäljningen av godissorten stekta ägg.

TT

Publisert:

Aftonbladet

/

Senaste Nytt

/

Inrikes