Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Alma, Hulda

Första avvisningarna från Sverige

Publicerad 2015-11-12

Flyktingkrisen. Polisen har börjat kontrollera passagerarna på tåg från Köpenhamn. Även på färjorna från Tyskland genomförs id-kontroller av alla resenärer.

Gränspolisen har nu genomfört de första avvisningarna efter den nya gränskontrollen.

Under torsdagseftermiddagen avvisade ett 20-tal irakier till Danmark. De hade kommit med tåg till Malmö och med färja till Helsingborg, skriver dn.se.

– De saknade tillstånd att vara i landet och ville inte söka asyl, säger Leif Fransson, operativt ansvarig för gränspolisen i region Syd, till tidningen.

Han säger att det togs ett avvisningsbeslut på dem och att de eskorterades till vändande tåg och färja till Danmark.

15-tal poliser

Vid Hyllie station, första stoppet efter Öresundsbron, gick ett 15-tal poliser ombord på ett inkommande tåg. Minst ett 30-tal flyktingar fick följa med polisen ut ur tåget.

På polisens fråga om vilka som vill söka asyl i Sverige svarade i princip alla ja. Polisen vinkade med sig den stora gruppen och lämnade perrongen, berättar TT:s reporter på plats.

En polis försöker övertyga tre unga pojkar att de är i Malmö. Men skylten "Hyllie" gör pojkarna lite misstänksamma.

"Malmo? Malmo?", frågar pojkarna och ser både rädda och osäkra ut.

Men några minuter senare har de lämnat tåget som så många andra flyktingar.

Rederier kontrollerar

Några stickprovskontroller handlar det inte om, polisen går på i flera vagnar och tåget står stilla under tiden.

– När vi kommer in i en vagn vill vi att alla ska uppvisa legitimation. Det kallar inte jag slumpmässigt, säger polisens presstalesperson Ewa-Gun Westford.

Resenärer måste kunna visa upp en giltig legitimationshandling och det är upp till varje enskild polisman att bedöma skälen till att en person vill resa in i landet, påpekar Westford.

Färjepersonal i tyska Rostock har börjat kontrollera id-handlingar för asylsökande som vill åka till Sverige, säger Sara Schmidt vid volontärorganisationen Rostock Helps.

– Det var en färja som gick i morse där 43 av 100, tror jag, kom tillbaka, säger hon till TT.

Hon berättar även om en buss med 100 personer som skulle åka till Sassnitz för att ta färjan norrut:

– Det var bara en familj som hade id, så bussen åkte inte.

Oro på tågstation

Enligt SR:s Ekot råder oro och undran på tågstationen i Rostock när nyanlända flyktingar får reda på att de inte kan resa vidare.

När det gäller färjorna så är det upp till rederierna om de vill släppa ombord personer som inte kan identifiera sig

TT-Line, som kör trafik till både Tyskland och Polen, har efter ett möte med polisen infört kontroller på alla rederiets färjor, uppger pressansvarige Katrin Ludvigsson.

– Vi har id-kontroll på färjorna sedan efter lunch, säger hon.

Enligt Scandlines som trafikerar sträckan Helsingör-Helsingborg är det få flyktingar som åker med dem. Stena Line gjorde redan under morgonen en kontroll på en avgång från Rostock till Trelleborg.

Statsminister Stefan Löfven berättar om hur han informerade om de svenska gränskontrollerna för sina kollegor vid EU-toppmötet på Malta.

– Vi har haft dagar med 2 000 (asylsökande) per dag. Det indikerar att vi kan hamna på 15 000 på en vecka. Räknar man om det där på EU-storlek så blir det per år 39 miljoner. Och det förstår alla att den takten är fullständigt ohållbar, säger Löfven.

TT