Inrikes

Forskare: Ät ännu mer frukt

INRIKES

Stockholm. Två extra frukter om dagen kan vara nyckeln till ett längre liv, enligt brittiska forskare.

Trots att få lyckas svälja sin dagliga dos föreslår forskarna att rekommendationen höjs.

Sedan begreppet "Fem om dagen" lanserades 1990 har hälsomedvetna britter kämpat för att få i sig sin dagliga dos frukt och grönt. Trots att bara en fjärdedel lyckas vill forskare vid Londons UCL höja mängden frukt eller grönsaker.

Genom att studera 65 000 britters matvanor har forskarna funnit ett tydligt samband mellan ett högt intag av frukt och grönt och minskad risk för att dö i förtid.

Åsa Brugård Konde, nutritionist på Livsmedelsverket, är inte förvånad.

– Det bekräftar det som nästan alla svenskar vet, att det är nyttigt att äta frukt och grönt.

Livsmedelsverket rekommenderar 500 gram frukt och grönt om dagen, vilket kan tolkas som tre frukter och två portioner grönsaker.

Undersökningar visar att svenskarna blivit bättre på att få i sig frukt och grönt. Trots det lyckas bara två av tio få i sig den rekommenderade dosen.

– Tillgängligheten har ökat, många har frukt på jobbet och de flesta restauranger har bra salladsbord, så vi är på väg mot rätt håll, säger Åsa Brugård Konde.

Att fler frukter varje dag innebär mer socker i kroppen tycker Åsa Brugård Konde inte är något man ska oroa sig för "så länge det inte handlar om extrema mängder".

– Det är sant att det innehåller fruktsocker, men det innehåller också en massa näring. Det går inte att jämföra med läsk som bara innehåller socker. Frukten innehåller fibrer och massa nyttiga ämnen.

Från en tandläkares synvinkel är dock frukten lite av ett "dilemma", säger Peter Lingström, professor i cariologi vid Göteborgs universitet. De är på många sätt nyttiga för kroppen, men samtidigt innehåller de sockerarter och exempelvis citrusfrukter och äpplen är sura.

– Det innebär att man både har en risk för frätskador och en risk för karies. Så rekommendationen från vårt perspektiv är att försöka begränsa antalet intag och inte äta vid sju olika tillfällen.

Peter Lingström tipsar om att försöka väva in frukten i andra måltider och skölja med vatten eller tugga ett sockerfritt tuggummi efteråt för att minimera påverkan.

Något som förvånade forskarna var att frusen och konserverad frukt ökade risken att dö i förtid.

TT

Publisert:

Aftonbladet

/

Senaste Nytt

/

Inrikes