Masskrock granskas på konferens

Publicerad:
Uppdaterad:

Halmstad. Vad var det som orsakade Sveriges största masskrock? Olyckan på Tranarpsbron utanför Helsingborg i vintras, har analyserats av experter som lägger fram sina resultat i dag på trafiksäkerhetsseminariet i Tylösand.

Hela 71 fordon, de flesta lastbilar, var inblandade i olyckan. En person omkom.

Ämnen som kommer att diskuteras är bland annat lastbilschaufförers sätt att köra, och om olyckan hade kunnat begränsas om lastbilarna körts automatiskt i kolonner, utan förarens inverkan.

Olyckan på Tranarpsbron hände i tjock dimma och 17 minusgrader på förmiddagen den 15 januari. Egentligen var det två parallella masskrockar, en i varje körriktning på den 600 meter långa motorvägsbron.

– Det var ett under att det gick så bra som det gjorde, med tanke på hur bilvraken såg ut, säger Jonas Hellsten på räddningstjänsten i Helsingborg, som var räddningsledare på platsen.

Hellsten berättade på trafikseminariet i Tylösand att dimman i olycksområdet var så tät att han, i sin utryckningsbil, blev tvungen att sänka farten till cirka 30 kilometer i timmen. Då blev han omkörd i innerfilen av både tunga fordon och privatbilister.

Åtta förare är misstänkta för brott efter olyckan. Sju av dem körde tunga fordon. Tre finns utomlands, två i Tyskland och en i Slovakien.

Misstanken handlar om vårdslöshet i trafik, alternativt att man inte hållit tillräckligt avstånd till framförvarande fordon.

En lastbilsförare är även misstänkt för vållande till annans död, enligt polisens förundersökningsledare Roland Bengtsson.

TT

Publicerad: