Redarna oroas av miljökrav

Publicerad:
Uppdaterad:

Göteborg. Första januari blir enligt redarna en ödesdag för svensk sjöfart. Då gäller av miljöskäl max 0,1 procent svavel i oljan som driver fartyget.

Redarna har klagat över EU:s hårdare regelverk som kostar dem miljardbelopp.

Men verkligheten tränger sig på och har tvingat rederierna att tänka nytt.

EU har för att stimulera till investeringar i ny teknik bunkrat upp med 250 miljoner öronmärkta euro. Sverige, eller rättare svenska redare, har varit alerta och redan beviljats 40 miljoner euro.

– Men vi kommer att söka betydligt mycket mera. Än kan jag inte säga hur mycket. Alla ansökningar måste godkännas av regeringen och vi för just nu en dialog med näringsdepartementet, säger Pia Berglund, vd på Sveriges redareförening, till TT.

Kan bli konkurrensfördel

Får man tro Pia Berglund ligger Sverige i framkant.

– 0,1-regeln gör att vi tittar på allting. Sverige ligger väldigt långt framme i teknikutvecklingen och många tittar på oss.

Enligt Berglund är det därför EU-kommissionen valt att lägga en tvådagarskonferens om internationell sjöfarts framtid i Göteborg i veckan.

– Det är klart att sjöfarten ska göra sin hemläxa och använda bra bränslen. Jag hoppas att dessa investeringar om tio år ger oss en konkurrensfördel, men nu är det väldigt tufft för oss. Det blir jättetufft vid årsskiftet.

Flera svenska rederier bygger om sina fartyg så de kan drivas av flytande naturgas (LNG). Viking Lines färja Viking Grace är redan ombyggd och Gotlandsbolagets färja blev det första svenskflaggade fartyget som går på LNG.

Satsar på sprit

Stena Line satsar i stället på metanol. Kielfärjan Stena Germanica ska konverteras för metanol inom kort. Men det kostar.

– I det korta perspektivet kostar det oss 450 miljoner kronor per år, säger Carl-Johan Hagman, vd i Stena Line.

Stena har ett sparpaket som rullar där 800 anställda på sikt ska bort. Fraktpriserna höjs vid årsskiftet med 15 procent.

– Samtidigt ger det här hos en chans på sikt att skifta drivmedel som ger ett helt annat miljöavtryck. Det är spännande.

TT

Publicerad: