Publicerad:
Uppdaterad:

Vinreklam är för inbjudande

Publicerad:
Uppdaterad:

Malmö. Konsumentverket har beslutat att granska matkedjan City Gross reklam för både kött och vin. Information om hur styckningen av köttet går till ses som bristfällig och reklamen för vinet bedöms vara för inbjudande och brista i saklighet.

– Vi behöver mer information om hur styckningen går till och marknadsföringen av vinet är inte förenliga med hur man får marknadsföra alkohol, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket.

Butikskedjan har hävdat att allt färskt kött styckas i butiken, medan vissa menat att påståendet är falskt eftersom grovstyckning vanligen sker någon annanstans.

Företaget får nu möjlighet att ändra sin reklam innan ärendet tas vidare.

– Jag tror inte att det behöver gå till domstol, jag tror att förutsättningarna för att förändra detta frivilligt är goda, säger Emma Hedge.

TT

Publicerad:
Publicerad: