Carema medger brister vid svältdöd

Publicerad:
Uppdaterad:

Vänersborg. Carema, som fått hård kritik sedan en kvinna i 90-årsåldern misstänks ha svultit till döds på ett av vårdföretagets boenden, medger nu att man kunde ha gjort mer för den gamla damen.

Bolagets regionchef Gertrud Öjetoft säger visserligen till Sveriges Radio att hon inte kan uttala sig i detaljfrågor i ett enskilt ärende, men menar också att man kunde ha varit mer kreativ i försöken att gå kvinnan att äta.

Att kvinnan var svårt undernärd visade sig vid obduktionen då hon dog i april i år på ett av Caremas hem i Vänersborgs kommun.

Hon hade då bott tre år hos bolaget.

Getrud Öjetoft mötte på torsdagen kvinnans anhöriga och tyckte att man hade ett bra samtal. Mycket kom att handla om dialogen mellan de anhöriga och personalen på hemmet.

– Det är viktigt att vi alltid har en bra dialog med kunden och anhöriga, säger Öjetoft till P 4 Väst.

Här hade det inte fungerat tillräckligt bra.

Riktigt vad Öjetoft syftade på, när hon ansåg att man kunde ha varit mer kreativ i försöken att få i kvinnan mat, gav hon inga exempel på.

Allt byggde på dialogen.

– Vi har följt de rutiner vi har och vi har gjort det mesta rätt. Men ändå tror jag att vi kunde ha haft en bättre dialog, säger Öjetoft till P 4 Väst.

TT

Publicerad: