Skenande Gripen utreds

Publicerad:
Uppdaterad:

Luleå. Olyckan med ett Gripen-plan som skenade vid F 21 i Luleå förra veckan orsakades av att planets aggregat för extraeffekt, den så kallade efterbrännkammaren startades, fast det inte skulle ha skett.

En utredningsnämnd tillsatt av den militära flyginspektionen utreder nu orsaken.

– Den initiala analysen pekar inte på att det fanns några tekniska fel på flygplanet, säger Sven E Hammarberg, utredningsnämndens ordförande.

Efterbrännkammaren utvecklar så mycket kraft att det inte hjälper med bromsanordningar för att hålla fast planet.

Nästa vecka ska utredningsnämnden på plats vid F 21 träffa den personal som arbetade med Gripen-planet för att söka svar på varför efterbrännkammaren startade.

Olyckan inträffade när det uppställda Gripen-planets motor provkördes. Plötsligt satte planet fart och körde i hög fart över landningsbanan. Det slog sedan runt och landade upp och ner.

Flygteknikern som satt i planet klarade sig med lindriga skador.

Landningsbanan används av både militärt och civilt flyg.

TT

Publicerad: